PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE JIGSAW BERBANTUAN MEDIA GAMBAR UNTUK MENINGKATKAN INTERAKSI DAN PEMAHAMAN SISWA KELAS XI SMA NEGERI 2 TOMPASO

Main Article Content

Trya Ona Sari Limbong
Jefry J Mamangkey
Alfonds Andrew Maramis

Abstract

This classroom action research was conducted to enhance learning interaction and conceptual understanding among eleventh-grade students through the implementation of a jigsaw cooperative learning model supported by visual media at SMA Negeri 2 Tompaso. The study followed a cyclical research procedure comprising four distinct phases: systematic planning, strategic implementation, structured observation, and critical reflection. The research involved 25 participants from class XI F1 during the odd semester of the 2025/2026 academic year. The findings demonstrated substantial improvement in both student engagement and comprehension between the initial and subsequent cycles. The classical mastery percentage showed remarkable progress, increasing from 40% in Cycle I to 88% in Cycle II. This significant enhancement provides compelling evidence that the jigsaw cooperative learning approach, when effectively integrated with visual media, serves as a powerful pedagogical strategy for improving both interactive learning dynamics and conceptual mastery of human digestive system material among senior high school students. The research outcomes clearly indicate that the synergistic combination of cooperative learning structures and visual media support creates an optimal learning environment that fosters active participation and deepens conceptual understanding in biology education

Article Details

How to Cite
Limbong, T., Mamangkey, J., & Maramis, A. (1). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE JIGSAW BERBANTUAN MEDIA GAMBAR UNTUK MENINGKATKAN INTERAKSI DAN PEMAHAMAN SISWA KELAS XI SMA NEGERI 2 TOMPASO. SOSCIED, 8(2), 582-590. https://doi.org/10.32531/jsoscied.v8i2.1067
Section
Articles

References

Rosmiati, E., Seprida, R., & Ariaty, E. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Ipa-Biologi pada Siswa Upt Spf SMP Negeri 38 Makassar Pulau Kodingareng. Jurnal Biogenerasi, 10(1), 54-64.

Induf, A. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Materi Sistem Pencernaan Pada Manusia Siswa Kelas XI Di SMA Negeri 1 Kilmuri. (Urusan Pendidikan Biologi Fakultas Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan Institut Agama Islam Negeri (Iain) Ambon).

Ariyanto, A., Priyayi, D. F., & Dewi, L. (2018). Penggunaan Media Pembelajaran Biologi di Sekolah Menengah Atas (SMA) Swasta Salatiga. BIOEDUKASI (Jurnal Pendidikan Biologi), 9(1), 1.

Yuniarti, A., & Pd, S. M. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw pada Pembelajaran IPS. Historica Didaktika: Jurnal Pendidikan Sejarah, Budaya Dan Sosial, 1(2), 28-36.

Octavia, Silphy. (2020). Model-Model Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish.

Rusman. (2018). Model –Model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Angga Putra. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw untuk Sekolah Dasar. Surabaya: CV. Jakad Media Publishing.

Hazani, C. D. (2020). Komunikasi Interaksi Sosial Antar Remaja Dalam Meningkatkan Ukhuwah Islamiyah di Desa Saba Lombong Tengah. Jurnal Edukasi dan Sains. 2(1), 1-24.

Kartini, F., Putra, N. L. J., & Masthuro, M. (2019). Meningkatkan Pemahaman Peserta Didik melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara.

Suhaida, D., & Rohana, S. (2018). Analisis Kemampuan Kognitif Siswa dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan di Sekolah Menengah Pertama Negeri 2 Siantan Kabupaten Mempawah. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 2(2), 49-60.

Liza, S., & Putri, B. (2022). Konsep Sistem Pencernaan Manusia Berdasarkan Alqur’an dan Hadits: Jurnal Penelitian, Pendidikan dan Pengajaran, 3(3), 1-8.

Febrianto, I. P. N., Wahyuni, D. S., & Sugihartini, N. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Multimedia Interaktif Pada Kelas XI Mata Pelajaran Biologi Dengan Materi “Sistem Sirkulasi Pada Manusia Dan Sistem Pencernaan Makanan” Di SMA Negeri 2 Singaraja. Kumpulan Artikel Mahasiswa Pendidikan Teknik Informatika (KARMAPATI), 10(3), 282.

Utami, S., & Harsono, A. (2022). Penerapan Model Kooperatif untuk Meningkatkan Partisipasi Belajar Siswa SMA. Jurnal Inovasi Pembelajaran, 9(1), 34–42.

Prasetyo, A., & Rahma, D. (2021). Efektivitas Penggunaan Media Visual Konkret dalam Pembelajaran Biologi terhadap Pemahaman Konseptual Siswa. Jurnal Inovasi Pembelajaran Sains, 7(2), 90–98.

Nurfadillah, S., Handayani, L., & Yuniar, D. (2022). Penerapan Model Kooperatif Tipe Jigsaw untuk Meningkatkan Interaksi dan Hasil Belajar Biologi Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Sains, 6(3), 145–154.

Ningsih, S., Suparmi, & Hidayat, S. (2023). Enhancing Student Engagement in Cooperative Learning through Jigsaw Model Implementation. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 32(2), 145–156.

Zhang, Y., & Cui, L. (2023). Enhancing Student Interaction through Jigsaw Cooperative Learning in Science Education. Journal of Educational Psychology, 115(4), 456-468.

Eut, A. L., Makaborang, Y., & Ndjoeroemana, Y. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Materi Sistem Pencernaan Manusia Pada Siswa Kelas VIII A SMP Negeri 1 Kambera. Eduproxima, 5(2). 205-214.

Alkaromi, T. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Biologi, 14(2), 155–163.

Fitriani, L., & Rahmawati, N. (2021). Efektivitas Model Kooperatif Jigsaw terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar Biologi Siswa SMA. Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 5(1), 45–54.

Mardiyanti, R., Sutanto, A., & Prasetyo, D. (2023). Implementasi Pembelajaran Aktif dan Reflektif dalam Meningkatkan Keterlibatan Siswa di Kelas Biologi SMA. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 56(3), 211–220.

Yuliani, E., & Wahyuni, D. (2020). Pemanfaatan Media Visual dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Sistem Pencernaan pada Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia, 6(1), 78–86.

Putranto, S., Marsigit, M., & Ratnasari, G. I. (2022). Peer Tutoring with Realistic Mathematics Education in Inclusive Class to Improve Problem-Solving Skills. Journal of Education Research and Evaluation.

Wulandari, N., Fitria, R., & Putra, Y. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif terhadap Keterampilan Sosial dan Pemahaman Konsep Siswa pada Materi Sistem Pencernaan. Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia, 6(2), 101–110.
Abstract viewed = 4 times
PDF downloaded = 6 times