PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN LEARNING CYCLE TERHADAP PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI EKOSISTEM DI KELAS X SMA KRISTEN SONDER
Main Article Content
Abstract
Based on observations regarding student learning outcomes, the values obtained in ecosystem material, the average student learning outcomes are below the Minimum Completeness Criteria (KKM). Researchers use the Learning Cycle model to get good learning outcomes for students in biology lesson concepts on ecosystem material. The teacher's ability to design and implement a model greatly influences the results achieved. This research aims to determine the effect of the learning cycle model on biology learning outcomes in ecosystem material for Class X students at Sonder Christian High School. This research uses an experimental method with a control group research design. The sample in this study consisted of two classes, namely class X Science 1 with 15 students and class X Science 2 with 15 students. The average pret-test score in the control class was 32.85, while the average pret-test score in the experimental class was 42.06. Furthermore, the average post-test score in the control class was 73.2, while the average post-test score in the experimental class was 76.46. Based on the results of hypothesis testing with a significance level of 0.05, the value of tcount (3.752) > ttable (2.13145) was obtained. Based on the results of the research and discussion that have been described, it can be concluded that there is an influence of the use of the Learning cycle learning model on student learning outcomes in ecosystem material in classes X Science 1 and X Science 2 at Sonder Christian High School
Article Details
How to Cite
Mantiri, P., Mege, R., & Posumah, D. (2023). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN LEARNING CYCLE TERHADAP PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI EKOSISTEM DI KELAS X SMA KRISTEN SONDER. SOSCIED, 6(2), 578-586. https://doi.org/10.32531/jsoscied.v6i2.734
Section
Articles
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
LPPM Politeknik Katolik Saint Paul Sorong
References
Baharudin,(2009) Psikologi pendidikan. Jogyakarta: PT.Ar-Ruzz Media Group
Dahar W. & Ratna,(2006) Teori-Teori Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta : Erlangga
Depdiknas,(2007) Himpunan Lengkap Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Transmedia Pustaka
Depdiknas,(2007) Undang-Undang Guru dan Dosen, Jakarta: Transmedia Pustaka
Hendy.H,(2006) Model-model Pembelajaran Inovatif. Bandung: CV Citra Praya
Heriadi. 2015. Penerapan Learning cycle pada Pembelajaran Biologi Konsep Sistem Gerak Manusia Terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Seminar Nasional XII Pendidikan Biologi FKIP UNS.
Sudjana, M. S. (2005). Metoda Statistika. Bandung: Tarsito.
Hermawan.H,(2006) Model-Model Pembelajaran Inovatif, Bandung: CV Citra Praya
I Wajan Sadia,(2014) Langkah-Langkah Model Learning Cycle. Jakarta: Raja Grafindo Persada
Lia. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Siswa dengan Menggunakan Metode Pembelajaran Learning Cycle pada Mata Pelajaran Keterampilan Dasar Komunikasi Di SMK 59 Negeri 1 Bogor. Jurnal Ekonomi dan Pendidikan
Nevi, Samantha. (2018). Pengembangan Model Pembelajaran Berbasis Learning Cycle Pada Mata Pelajaran Biologi di SMA Negeri 2 Aceh .Jurnal Of Education Biology.
Jihad.A dan Haris.A,(2013) Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo
Kemas M.A,(2011) Dasar-Dasar Pendidikan, Bengkulu
Sam’s H.R.(2010) Model Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: Sukses Offset
Sastradi T, (2016) Model Pembelajaran Siklus Belajar (learning cycle)
Shoimin, Aris,(2016) 68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: AR-RUZZ MEDIA
Sugiyono,(2005) Statistika Untuk Penelitian, Bandung: Alfabeta
Sugiyono,(2013) Metodelogi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Bandung: ALFABETA
Trianto,(2010) Model Pembelajaran Terpadu, Jakarta:PT.Bumi Aksara
Uno, Hamzah, (2011) Belajar Dengan Pendekatan Paikem, Jakarta : PT.Bumi aksara
Widhy & Purwanti,(2012) Learning Cycle Sebagai Upaya Menciptakan Pembelajaran Sains Yang Bermakna, Yogyakarta
Dahar W. & Ratna,(2006) Teori-Teori Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta : Erlangga
Depdiknas,(2007) Himpunan Lengkap Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Transmedia Pustaka
Depdiknas,(2007) Undang-Undang Guru dan Dosen, Jakarta: Transmedia Pustaka
Hendy.H,(2006) Model-model Pembelajaran Inovatif. Bandung: CV Citra Praya
Heriadi. 2015. Penerapan Learning cycle pada Pembelajaran Biologi Konsep Sistem Gerak Manusia Terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Seminar Nasional XII Pendidikan Biologi FKIP UNS.
Sudjana, M. S. (2005). Metoda Statistika. Bandung: Tarsito.
Hermawan.H,(2006) Model-Model Pembelajaran Inovatif, Bandung: CV Citra Praya
I Wajan Sadia,(2014) Langkah-Langkah Model Learning Cycle. Jakarta: Raja Grafindo Persada
Lia. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Siswa dengan Menggunakan Metode Pembelajaran Learning Cycle pada Mata Pelajaran Keterampilan Dasar Komunikasi Di SMK 59 Negeri 1 Bogor. Jurnal Ekonomi dan Pendidikan
Nevi, Samantha. (2018). Pengembangan Model Pembelajaran Berbasis Learning Cycle Pada Mata Pelajaran Biologi di SMA Negeri 2 Aceh .Jurnal Of Education Biology.
Jihad.A dan Haris.A,(2013) Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo
Kemas M.A,(2011) Dasar-Dasar Pendidikan, Bengkulu
Sam’s H.R.(2010) Model Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: Sukses Offset
Sastradi T, (2016) Model Pembelajaran Siklus Belajar (learning cycle)
Shoimin, Aris,(2016) 68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: AR-RUZZ MEDIA
Sugiyono,(2005) Statistika Untuk Penelitian, Bandung: Alfabeta
Sugiyono,(2013) Metodelogi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Bandung: ALFABETA
Trianto,(2010) Model Pembelajaran Terpadu, Jakarta:PT.Bumi Aksara
Uno, Hamzah, (2011) Belajar Dengan Pendekatan Paikem, Jakarta : PT.Bumi aksara
Widhy & Purwanti,(2012) Learning Cycle Sebagai Upaya Menciptakan Pembelajaran Sains Yang Bermakna, Yogyakarta