PENERAPAN STRATEGI DISCOVERY LEARNING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK

  • Stephanie Claudy Manurung Universitas Negeri Manado
  • M. H Sumampow Universitas Negeri Manado
  • Christny F. E Rompas Universitas Negeri Manado
Keywords: Discovery Learning, Learning Outcomes, Classroom Action Research

Abstract

One of the teacher's tasks is to develop learning methods. An example of a method that can be used is discovery learning. The aim of this research is to discuss improving student learning outcomes on virus material through the application of the Discovery Learning strategy. Due to this, this study will use this learning strategy to improve student learning outcomes on viral material. This study focuses on finding out the application of the Discovery Learning Strategy in improving learning outcomes for class X students at SMAN 1 Maesaan for the 2022/2023 academic year. The researcher used the PTK research strategy with the research subjects being 24 class X MIA 1 students. This study uses observation sheets to collect data. The results of the research show that there is an increase in student learning outcomes for viral material. This is proven by the average score in the first cycle posttest of 70.16. The average value that increased in the second cycle posttest was 77.3%. Therefore, we can conclude that Discovery Learning is able to improve the learning outcomes of class X MIA 1 SMAN 1 Maesaan students.

References

Wicaksono Andri , dkk. 2016. Teori Pembelajaran Bahasa: Suatu Catatan Singkat. Jakarta: Garudhawaca

Jamilah. 2013. Eksperimentasi Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik (PMR) dengan Strategi Discovery Learning pada Materi Pokok Bentuk Aljabar Ditinjau dari Kemampuan Komunikasi Matematis. Jurnal PenelitianPendidikan

Akhmad Afendi. 2012. Efektivitas Penggunaan Strategi Discovery Learning terhadap Hasil Belajar Kelas X SMKDiponegoro Yogyakarta. Jurnal Penelitian Pendidikan, (13), (2), 1-9.

Muhibbin dan Syah. 2004. Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sudjana.2010.Hasil Belajar.Jakarta:Pondan Press

Arikunto.S. 2005. Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Annisa, & Sholeha, D. (2021). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Peserta didik Melalui Metode Pembelajaran Discovery Learning. Indonesian Journal of Teacher Education, 2(1), 6. https ://journal.publicationcenter.com/ index.php/ijte/article/view/245.

Kristin, F. (2016). Analisis Strategi Pembelajaran Discovery Learning Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta didik SD. Jurnal Pendidikan Dasar PerKhasa, 2(1). https://doi.org/10.31932/jpdp.v2i1.25.

Sulfemi, W. B., & Yuliana, D. (2019). Penerapan Strategi Pembelajaran Discovery Learning Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Rontal Keilmuan PKn, 5(1), 17–30. https://doi.org/10.29100/jr.v5i1.1021.

Irdam, I., & Irawati, S. (2019). Analisis Strategi Pembelajaran Discovery Learning Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Ipa-Biologi. Talenta Conference Series: Science and Technology (ST), 2(2). https://doi.org/10.32734/st.v2i2.532.

Rudyanto, H. E. (2016). Model discovery learning dengan pendekatan saintifik bermuatan karakter untuk meningkatkan kemampuan berpikir kreatif. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 4(01).

Rosinah, (2020). Model Discovery Learning dan Pemberian Motivasi dalam Pembelajaran Konsep Motivasi Prestasi Belajar. Pekanbaru: GuePedia.com.

Junaedi, D. (2020). Penerapan Strategi Pembelajaran Discovery Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta didik Pada Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Educatio, 6(1), 55–60. https://doi.org/10. 31949/educatio.v6i1.209 P-ISSN.

Astuti, N. F. 2018. Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman Teks Persuasi Menggunakan Model Discovery Learning pada Siswa Kelas VIII SMP N 2 Kalasan. Jurnal Pendidikan Bahasa dan sastra - S1 7(6).
Published
2023-12-17
How to Cite
Manurung, S., Sumampow, M. H., & Rompas, C. (2023). PENERAPAN STRATEGI DISCOVERY LEARNING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK. SOSCIED, 6(2), 620-629. https://doi.org/10.32531/jsoscied.v6i2.742