PENERAPAN METODE PENEMUAN TERBIMBING DENGAN MODEL PEMBELAJARAN KONSTRUKTIVISME DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA MATERI BILANGAN BULAT DI KELAS VII SMP NEGERI 3 TONDANO

Main Article Content

Evelin Rina Bataria
Santje M Salajang
Nicky K Tumalun

Abstract

This study aimed to determine the differences in student learning outcomes between the application of the Guided Discovery Method with the Constructivism Learning Model and Conventional Learning in improving students' understanding of integers in Class VII at SMP Negeri 3 Tondano. This research was a quasi-experimental study with a two-group pretest-posttest design. The population of this study was seventh-grade students, and the samples in this study were VII A as the experimental class, consisting of 25 students, and VII B as the control class, consisting of 22 students, at SMP Negeri 3 Tondano in the 2024/2025 academic year. The research results revealed that there was a significant difference in the average learning outcomes of students taught using the Guided Discovery Method with the Constructivism Learning Model compared to students taught using Conventional Methods. Based on the above results, it is concluded that the application of the Guided Discovery Method with the Constructivism Learning Model can improve students' understanding of integers in Class VII at SMP Negeri 3 Tondano. Thus, the Guided Discovery Method with the Constructivism Learning Model was proven effective in improving students' learning outcomes.

Article Details

How to Cite
Bataria, E., Salajang, S., & Tumalun, N. (2025). PENERAPAN METODE PENEMUAN TERBIMBING DENGAN MODEL PEMBELAJARAN KONSTRUKTIVISME DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA MATERI BILANGAN BULAT DI KELAS VII SMP NEGERI 3 TONDANO. SOSCIED, 8(1), 33-41. https://doi.org/10.32531/jsoscied.v8i1.909
Section
Articles

References

Muijis, D., & Reynolds, D. (2005). The effectiveness of different teaching approaches on children's mathematics achievement. Educational Research, 47(2), 115-129.

Joyce, B., Weil, M., & Calhoun, E. (2015). Models of Teaching (9th ed.). Pearson Education.

Rochaminah, S., & Ismaimuza, D. (2014). Penerapan metode penemuan terbimbing untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas VII SMP Negeri 4 Palu pada materi kelipatan dan faktor bilangan bulat. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako, 2(2), 136-144.

Hamid, A., & Amri, B. (2014). Penerapan Metode Penemuan Terbimbing Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Kelas VII SMP Negeri 4 Palu Pada Materi Operasi Hitung Bilangan Bulat. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako, 2(2), 145-156.

Tarigan, A. A. (2016). Penerapan Metode Penemuan Terbimbing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Bilangan Bulat Pada Siswa Kelas VII Di SMP Negeri 1 Pagar Merbau T.A 2015/2016 (Doctoral dissertation, UNIMED).

Kontur, S., Runtu, P. V., & Tumalun, N. K. (2023). Pengaruh Kreativitas dan Penyesuaian Diri Siswa Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VII. Jurnal Lebesgue: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika dan Statistika, 4(1), 652-664.

Prawira, N. G., & Tarjo, E. (2018). Belajar dan Pembelajaran Seni Rupa. Bandung: Sarana Tutorial Nurani Sejahtera.

Ransun, K. M., Tilaar, A. L., & Tumalun, N. K. (2023). Pembelajaran Daring Pada Pelajaran Matematika Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 1 Tomohon. Jurnal Lebesgue: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika dan Statistika, 4(1), 236-245.

Siagian, M. D. (2017). Pembelajaran Matematika dalam Perspektif Konstruktivisme. Jurnal Pendidikan Islam dan Teknologi Pendidikan, 7(2), 61-73.

Isro'il, A., & Supriyanto. (2020). Berpikir dan Kemampuan Matematika.Surabaya: JDS.

Patmanidar. (2021). Peningkatan Hasil Belajar pada Mata Pelajaran IPA Melalui Model Kooperatif Tipe Think Pair And Share (TPS) Di Sekolah Dasar. DE_Journal( Dharmas Education Journal), 2(1), 79-90

Hamzah (2001) Pembelajaran Matematika Menurut Teori Belajar Konstruktivisme. 40th edn. Jakarta: Editorial Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan.

Hosnan, M. 2014. Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.

Ruseffendi, E. T. (2006). Pengantar kepada membantu guru mengembangkan kompetensinya dalam pengajaran matematika. Bandung: Tarsito.

Suprihatiningrum, Jamil. 2014. Strategi Pembelajaran. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Hamalik, Omar. 2009. Pendekatan Baru Strategi Belajar mengajar Berdasarkan CBSA. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Rachmadi, P. (2004). Metode Penemuan Terbimbing dalam Pembelajaran. Jakarta: Pustaka Edukasi.

Markaban. (2006). Model Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan Penemuan Terbimbing. Yogyakarta: Departemen pendidikan nasional pusat pengembangan dan penataran guru matematika.
Abstract viewed = 7 times
PDF downloaded = 1 times