PENERAPAN MODEL KOOPERATIF TIPE NUMBERED HEAD TOGETHER (NHT) TERHADAP PEMBELAJARAN MATEMATIKA SISWA DALAM MATERI KOORDINAT KARTESIUS DI KELAS VIII SMP N 2 AMURANG
Main Article Content
Abstract
This study aims to identify whether the learning outcomes of students who learn using the Numbered Head Together (NHT) learning model are higher than the learning outcomes of students who learn using the Conventional learning model on Cartesian Coordinates material. This research is a study that uses a posttest-only control group design. The population of this study were all students of class VIII and the samples in this study were class VIII A as an experimental class consisting of 30 students and class VIII B as a control class consisting of 30 students at SMP N 2 Amurang in the academic year 2024/2025. The results revealed that there were differences in the learning outcomes of students taught using the Numbered Head Together (NHT) learning model with students taught using the Conventional learning model. Based on the above results, it is concluded that learning by using the Numbered Head Together (NHT) learning model can improve students' mathematics learning outcomes on Cartesian Coordinates material.
Article Details
How to Cite
Mononimbar, E., Pitoy, C., & Salajang, S. (2025). PENERAPAN MODEL KOOPERATIF TIPE NUMBERED HEAD TOGETHER (NHT) TERHADAP PEMBELAJARAN MATEMATIKA SISWA DALAM MATERI KOORDINAT KARTESIUS DI KELAS VIII SMP N 2 AMURANG. SOSCIED, 8(1), 42-49. https://doi.org/10.32531/jsoscied.v8i1.893
Section
Articles

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
LPPM Politeknik Katolik Saint Paul Sorong
References
Sudjana, N. (2021). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Suasminar, S. (2020). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF NHT DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS KELAS IV SDN 007 SEKIP HULU RENGAT 2018/2019. E-Jurnal Mitra Pendidikan, 4(8), 499-509.
Khuluqo, I. E. (2016). Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta
Aunurrahman. (2011). Belajar Dan Pembelajaran. Bandung: Algabeta.
Nuriati Et Al. (2021). Analisis Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Ditinjau Dari Self Confidence. Jl. Tanah Merdeka No 20, Jakarta Timur, Indonesia
Hasanah, Z., & Himami, A. S. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif Dalam Menumbuhkan Keaktifan Belajar Siswa. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 1(1), 1-13.
Hasan, M., & Chumaidah, N. (2020, March 24). Strategi Pembelajaran PAI Anti Radikalisme Di SMP Negeri 1 Ngoro Jombang. Al-Insyiroh: Jurnal Studi Keislaman, 6(1), 36-56. Https://Doi.Org/Https://Doi.Org/10.35309/Alinsyiroh.V6i1.3815
Murwanto, S. (2020). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Nht (Numbered-Head-Together) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas IX B SMP Negeri 4 Alla Enrekang. Sainsmat: Jurnal Ilmiah Ilmu Pengetahuan Alam, 9(1), 14–28. Https://Doi.Org/Https://Doi.Org/10.35580/Sainsmat91141872020
Marsaoly, N. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (NHT) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Biologi Peserta Didik Kelas X SMA Negeri Kecamatan Sulabesi Barat Kabupaten Kepulauan Sula. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(1), 262-268.
Hapsari, A. E. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together Berbantuan Media Interaktif Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Prestasi Belajar Siswa. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 7(1), 1-9.
Lolombulan, J. H. (2017). Statistika Bagi Peneliti Pendidikan. Yogyakarta: Penerbit Andi.
Suasminar, S. (2020). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF NHT DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS KELAS IV SDN 007 SEKIP HULU RENGAT 2018/2019. E-Jurnal Mitra Pendidikan, 4(8), 499-509.
Khuluqo, I. E. (2016). Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta
Aunurrahman. (2011). Belajar Dan Pembelajaran. Bandung: Algabeta.
Nuriati Et Al. (2021). Analisis Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Ditinjau Dari Self Confidence. Jl. Tanah Merdeka No 20, Jakarta Timur, Indonesia
Hasanah, Z., & Himami, A. S. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif Dalam Menumbuhkan Keaktifan Belajar Siswa. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 1(1), 1-13.
Hasan, M., & Chumaidah, N. (2020, March 24). Strategi Pembelajaran PAI Anti Radikalisme Di SMP Negeri 1 Ngoro Jombang. Al-Insyiroh: Jurnal Studi Keislaman, 6(1), 36-56. Https://Doi.Org/Https://Doi.Org/10.35309/Alinsyiroh.V6i1.3815
Murwanto, S. (2020). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Nht (Numbered-Head-Together) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas IX B SMP Negeri 4 Alla Enrekang. Sainsmat: Jurnal Ilmiah Ilmu Pengetahuan Alam, 9(1), 14–28. Https://Doi.Org/Https://Doi.Org/10.35580/Sainsmat91141872020
Marsaoly, N. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (NHT) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Biologi Peserta Didik Kelas X SMA Negeri Kecamatan Sulabesi Barat Kabupaten Kepulauan Sula. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(1), 262-268.
Hapsari, A. E. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together Berbantuan Media Interaktif Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Prestasi Belajar Siswa. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 7(1), 1-9.
Lolombulan, J. H. (2017). Statistika Bagi Peneliti Pendidikan. Yogyakarta: Penerbit Andi.