PENGEMBANGAN E-MODUL BIODIVERSITAS MANGROVE TAMAN NASIONAL BUNAKEN DENGAN STRATEGI PEMBELAJARAN PROJECT BASED LEARNING MAPALUS

  • Vera Laspita Pasaribu Universitas Negeri Manado
  • Masje Wurarah Universitas Negeri Manado
  • Dany Ch Posumah Universitas Negeri Manado
Keywords: E-Module, Mangrove Biodiversity, Project Based Learning

Abstract

The development of media as a learning resource in learning has a very close correlation with technology. E-modules are suitable media for use in project based learning strategy learning. This study aims to develop learning media in the form of e-modules with mangrove biodiversity material with a practical mapalus strategy to use. The development model used in this study is ADDIE with 5 stages, namely the analysis stage, design stage, development stage, implementation stage, and evaluation stage. The results of the media expert validation obtained 91% with a very feasible category, the validation of material experts obtained 85,3% with a very feasible category, the assessment of biology teachers obtained 90% with a very feasible category and the results of the questionnaire obtained from students 91% with a very feasible category which means that the media developed is feasible to use as a medium in learning.

References

ase, D. (2019). Pendidikan di era revolusi industri 4.0. SUNDERMANN: Jurnal Ilmiah Teologi, Pendidikan, Sains, Humaniora dan Kebudayaan, 12(2), 28-43.

Yoru, Y., Wurarah, M., & Tanor, M. N. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Pada Pembelajaran Biologi Materi Sistem Peredaran Darah Manusia di Kelas VIII SMP GPdI Berea Tondano. Bersatu: Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika, 2(2), 303-313.

Janna, N. (2020). Pengembangan E-modul Keanekaragaman Tumbuhan Mangrove Di Kecamatan Sungai Apit Sebagai Bahan Pengayaan Materi Keanekaragaman Hayati dan Upaya Pelestariannya Untukkelas X SMA (Doctoral dissertation, Universitas Islam Riau).

Frederick, J. T., & Kurniawati, H. A. (2021). Desain floating club house untuk kawasan wisata Taman Nasional Bunaken, Sulawesi Utara. Jurnal Teknik ITS, 10(2), G122-G129.

Wurarah, M., Yermia, M. S., & Sumampouw, H. M. (2022). Mangrove Biodiversity of Bunaken National Park in Project-Based Learning to Improve Students’ Competitive Skills during the COVID-19 Pandemic. Jurnal Pendidikan Progresif, 12(2), 647-659.

Limatahu, N. A., Rahman, N. A., Abu, S. H., & Cipta, I. (2017). Pengaruh Video Praktikum Dengan Modul Elektronik Terhadap Keterampilan Proses Pada Materi Stoikiometri Siswa Kelas X Sman 2 Tidore Kepulauan. Jurnal Pendidikan Kimia, 9(1), 225-228.

Herawati, N. S., & Muhtadi, A. (2018). Pengembangan Modul Elektronik (E-modul) Interaktif Pada Mata Pelajaran Kimia Kelas XI SMA. Jurnal inovasi teknologi pendidikan, 5(2), 180-191.

Laraphaty, N. F. R., Riswanda, J., Anggun, D. P., Maretha, D. E., & Ulfa, K. (2021, December). Pengembangan Media Pembelajaran Modul Elektronik (E-Modul). In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi (Vol. 4, No. 1, pp. 145-156).

Budiarti, W. N., & Riwanto, M. A. (2021). Pengembangan Modul Elektronik (E Modul) Keterampilan Berbahasa Dan Sastra Indonesia SD Untuk Meningkatkan Keterampilan Menyimak Mahasiswa PGSD. Elementary School: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran ke-SD-an, 8(1), 97-104.

Rahmadhani, S., & Efronia, Y. (2021). Penggunaan e-modul di sekolah menengah kejuruan pada mata pelajaran simulasi digital. Jurnal Vokasi Informatika, 6-11.

Lastri, Y. (2023). Pengembangan dan Pemanfaatan Bahan Ajar E-Modul dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Citra Pendidikan, 3(3), 1139-1146.

Artanti. (2020). Keanekaragaman Hayati pada Modul Biologi Kelas X KD 3.2. terbitan Kemendikbud RI. Direktorat SMA. Direktorat Jenderal PAUD, DIKDAS dan DIKMEN.

Wati, T. K., Kiswardianta, B., Sulistyarsi, A. (2016). Keanekaragaman Hayati Tanaman Lumut (Bryophyta) di Hutan Sekitar Waduk Kedung Brubuk Kecamatan Pilang Keceng Kabupaten Madiun. Jurnal Florea. 3(1): 48-50.

Samedi. (2015). Konservasi Keanekaragaman Hayati Di Indonesia Rekomendasi Perbaikan Undang-Undang Konservasi. Jurnal Hukum Lingkungan. 2(2): 1-24.

Kurniasih, M. D. 2018. Menumbuhkan Karakter Konservasi Biodiversitas Melalui Penerapan Species Identification And Response Software. EduSains: Jurnal Pendidikan Sains Dan Matematika. 6(2): 30-40.

Suriadi, L. M., Denya, N. P., Shabrina, Q. A., Yuliana, R., Agustina, G., Kuspraningrum, E., & Asufie, K. N. (2024). Perlindungan Sumber Daya Genetik Ekosistem Mangrove Untuk Konservasi Lingkungan dan Keseimbangan Ekosistem. Jurnal Analisis Hukum, 7(2), 234-253.

Silitonga, F. S. (2018). Desain E-Modul Berbasis Kemaritiman Pada Matakuliah Kimia Lingkungan Dengan Pendekatan Project Based Learning. Jurnal Zarah, 6(2), 63-67.

Nugraha, I. R. R., Supriadi, U., & Firmansyah, M. I. (2023). Efektivitas Strategi Pembelajaran Project Based Learning dalam Meningkatkan Kreativitas Siswa. Jurnal Penelitian Dan Pendidikan IPS, 17(1), 39-47.

Sugihartini, N., & Jayanta, N. L. (2017). Pengembangan E-Modul Mata Kuliah Strategi Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 14(2).

Natty, R. A., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2019). Peningkatkan Kreativitas Dan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Project Based Learning Di Sekolah Dasar. Jurnal basicedu, 3(4), 1082-1092.

Lumantow, M. E., Tampi, G. B., & Londa, V. Y. (2017). Pengaruh Budaya Mapalus Terhadap Partisipasi Masyarakat Dalam Pembangunan di Desa Tombasian atas Kecamatan Kawangkoan Barat Kabupaten Minahasa. Jurnal Administrasi Publik, 3(046).

Aldoobie, N. (2015). ADDIE model. American International Journal of Contemporary Research, 5(6):68-72.

Luntungan, G. M., Sumampouw, H. M., & Wurarah, M. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Komputer pada SMA Negeri 2 Bitung. JSME (Jurnal Sains, Matematika & Edukasi), 5(2), 196-204.

Ramadhina, S. R., & Pranata, K. (2022). Pengembangan E-Modul Berbasis Aplikasi Flipbook di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7265-7274.

Kemdikbud. (2013). Model Pengembangan Berbasis Proyek (Project Based Learning). http//www.staff.uny.ac.id
Published
2025-06-26
How to Cite
Pasaribu, V., Wurarah, M., & Posumah, D. (2025). PENGEMBANGAN E-MODUL BIODIVERSITAS MANGROVE TAMAN NASIONAL BUNAKEN DENGAN STRATEGI PEMBELAJARAN PROJECT BASED LEARNING MAPALUS. SOSCIED, 8(1), 337-352. https://doi.org/10.32531/jsoscied.v8i1.948