IMPLEMENTASI MODEL PROBLEM BASED LEARNING PADA MATERI GERAK MENGGELINDING TERHADAP PENINGKATAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK
Main Article Content
Abstract
Implementation of Problem Based Learning Model on Rolling Motion Material to Improve Students' Learning Outcomes. Thesis. Department of Physics. Faculty of Mathematics and Earth Sciences. Tondano. 2024. The problem in this study is that physics learning, especially in rolling motion material on an inclined plane, is done theoretically without so that students lack understanding of the material and the use of an inappropriate learning model that has an impact on the average score of students less than sixty-five, in other words insufficient. This study aims to examine the improvement of student learning outcomes with a problem-based learning model. The population of this study amounted to 240 students of class XII SMA Negeri 2 Bitung with a sample of 1 class for the experimental class and 1 class as a control class, each of which amounted to 25 people. This research method is quantitative. Data in this study were collected using pretest-posttest questions. Based on the discussion presented in this study in the previous section, it can be concluded that there is an increase in the learning outcomes of students on rolling motion material on an inclined plane with the Problem Based Learning model at SMA Negeri 2 Bitung.
Article Details
How to Cite
Antameng, J., Komansilan, A., Polii, J., & Lahope, K. (2024). IMPLEMENTASI MODEL PROBLEM BASED LEARNING PADA MATERI GERAK MENGGELINDING TERHADAP PENINGKATAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK. SOSCIED, 7(1), 86-90. https://doi.org/10.32531/jsoscied.v7i1.763
Section
Articles

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
LPPM Politeknik Katolik Saint Paul Sorong
References
Warif, M. (2019). Strategi Guru Kelas Dalam Menghadapi Peserta Didik Yang Malas Belajar. Terbawi Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4, 39-55.
Haryadi, R., & Jannah, R. (2020). Pembelajaran Daring Fisika Pada Siswa Sekolah Menengah Atas (Sma). Edumaspul Jurnal Pendidikan, 4, 265-268.
Suryaningsih, Y. (2017). Pembelajaran Berbasis Praktikum Sebagai Sarana Siswa. Jurnal Bio Educatio, 2, 49-57.
Hasibuan, N. (1989). Kriteria Pemilihan Metode Mengajar. Ta’allum, 01, 38-48.
Setiyaningsih. (2021). Studi Eksplorasi Kegiatan Praktikum Fisika Saat Covid-19. Fakultas Pendidikan Psikologi Universitas Negeri Malang, 191-199.
Astuti, T. (2015). Manajemen Praktikum Pembelajaran Ipa. Manajer Pendidikan, 9, 57-64.
Prasetyo, Z. K. (2013). Pembelajaran Sains Berbasis Kearifan Lokal. Seminar Nasional Fisika Dan Pendidikan Fisika, 1-14.
Tuerah, E., Lumampow, H., Tamboto, H. J., Poluakan, C., Tamboto, D., & Makapedua, S. (2011). Model-Model Pembelajaran Mentri Pendidikan Dan Latihan Profesi Guru Rayon 27 Universitas Negeri Manado. Manado: Unima.
Rerung, N., Sinon, I. L., Widyaningsih, S. W., (2017). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (Pbl) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Sma Pada Materi Usaha Dan Energi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 48-54.
Sofyan, H., & Komariah, K. (2016). Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Implementasi Kurikulum 2013 Di Smk. Jurnal Pendidikan Vokasi, 6, 261-271.
Haryadi, R., & Jannah, R. (2020). Pembelajaran Daring Fisika Pada Siswa Sekolah Menengah Atas (Sma). Edumaspul Jurnal Pendidikan, 4, 265-268.
Suryaningsih, Y. (2017). Pembelajaran Berbasis Praktikum Sebagai Sarana Siswa. Jurnal Bio Educatio, 2, 49-57.
Hasibuan, N. (1989). Kriteria Pemilihan Metode Mengajar. Ta’allum, 01, 38-48.
Setiyaningsih. (2021). Studi Eksplorasi Kegiatan Praktikum Fisika Saat Covid-19. Fakultas Pendidikan Psikologi Universitas Negeri Malang, 191-199.
Astuti, T. (2015). Manajemen Praktikum Pembelajaran Ipa. Manajer Pendidikan, 9, 57-64.
Prasetyo, Z. K. (2013). Pembelajaran Sains Berbasis Kearifan Lokal. Seminar Nasional Fisika Dan Pendidikan Fisika, 1-14.
Tuerah, E., Lumampow, H., Tamboto, H. J., Poluakan, C., Tamboto, D., & Makapedua, S. (2011). Model-Model Pembelajaran Mentri Pendidikan Dan Latihan Profesi Guru Rayon 27 Universitas Negeri Manado. Manado: Unima.
Rerung, N., Sinon, I. L., Widyaningsih, S. W., (2017). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (Pbl) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Sma Pada Materi Usaha Dan Energi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 48-54.
Sofyan, H., & Komariah, K. (2016). Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Implementasi Kurikulum 2013 Di Smk. Jurnal Pendidikan Vokasi, 6, 261-271.