PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI FUNGSI DI KELAS XI SMA KRISTEN 2 TOMOHON
Main Article Content
Abstract
This study aims to identify whether the average learning outcomes of students who learn using the Problem Based Learning learning model are higher than the average learning outcomes of students who learn using the Direct learning model on Function material. This research is a study that uses a posttest-only control group design. The population of this study were all grade XI students and the samples in this study were grade XI-1 as an experimental class consisting of 25 students and grade XI-2 as a control class consisting of 25 students at SMA Kristen 2 Tomohon in the 2024/2025 school year. The results revealed that there was a difference in the average learning outcomes of students taught using the Problem Based Learning model with students taught using the Direct learning model. Based on the above results, it is concluded that learning by using the Problem Based Learning learning model can improve students' mathematics learning outcomes on function material.
Article Details
How to Cite
Kellah, Z., Pitoy, C., & Jannah, M. (2024). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI FUNGSI DI KELAS XI SMA KRISTEN 2 TOMOHON. SOSCIED, 7(2), 520-526. https://doi.org/10.32531/jsoscied.v7i2.852
Section
Articles

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
LPPM Politeknik Katolik Saint Paul Sorong
References
Ngalimun. (2016). Strategi dan Model Pembelajaran. Asswaja Presindo.
Saragih, S., & Habeahan, WL. (2014). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika dan Kemampuan Siswa Kreativitas dengan Menggunakan Pembelajaran Berbasis Masalah di SMP Negeri 2 Siantar. Jurnal Pendidikan dan Latihan, 5 (35), 123–132.
Huang, H. (2005). Chinese International Students’ Perceptions of the Problem Based Learning Experience. Journal of Hospitality, Leusure, Sport and Tourism Education., 4(2), 36-43.
Selcuk, G. S. (2010). The Effect of Problem Based Learning on PreServis Teachers’ Achievement, Approaches and Attitudes towards Learning Physics. International Journal of Physical Sciences, 5 (6), 711-723.
Rusman. (2017). Belajar dan Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.
Santoso, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia.
Santyasa. (2008). Pembelajaran berbasis masalah dan pembelajaran kooperatif, Makalah disajikan dalam pelatihan tentang pembelajaran dan asesmen inovatif bagi guru-guru sekolah menengah di Kecamatan Nusa Penida. Denpasar: Universitas Pendidikan Ganesa.
Abbas. (2000). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Trianto. (2012). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kencana, 2010. UU RI No. 12 Tahun 2012, Undang-undang Pendidikan Tinggi 2012. Jakarta: Sinar Grafika.
Sukmawati, A dan Sukadasih, L. P. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing dalam Pembelajaran Matematika Untuk Meningkatkan Kemampuan Penalaran Matematis Siswa SMK. Jurnal Pendidikan Matematik. Vol 2, No. 3, Hlm 202-210.
Priyambodo, S. (2016). Peningkatan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa dengan Metode Pembelajaran Personalized System of Instruction. Jurnal Pendidikan Matematika STKIP Garut. Vol. 5 No. 1. Hlm 10-17.
Susanto, D., Sihombing, S. K., Salim, E., Radjawane, M. M., Candra, Y., & Sinambela, D. (2021). Matematika SMA/SMK Kelas XI. Jakarta: Puskurbuk Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Ferdiansyah, A. (2022). Penggunaan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Materi Fungsi. TEACHING: Jurnal Inovasi Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 2(2), 157-163.
Ismail, S. M., Zakaria, P., & Isa, D. R. (2023). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Problem Based Learning Pada Materi Relasi Dan Fungsi. Jambura Journal of Mathematics Education, 4(1), 81-87.
Rezeki, S. (2018). Pemanfaatan adobe flash cs6 berbasis problem based learning pada materi fungsi komposisi dan fungsi invers. Jurnal Pendidikan Tambusai, 2(2), 856-864.
Rosdiawiata, E., & Sujana, A. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMA Pada Materi Fungsi Komposisi. Journal of Mathematics Learning, 5(2), 11-20.
Lestari, A., Pulukadang, R. J., & Pitoy, C. (2020). Hasil Belajar Siswa Yang Belajar Menggunakan Model PBL, TPS, dan DI Pada Materi Aritmatika Sosial. MARISEKOLA: Jurnal Matematika Riset Edukasi dan Kolaborasi, 1(1), 5-8.
Kuswadi, F., Pesik, A., & Pitoy, C. (2022). Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) Dalam Pembelajaran Matematika Materi Aritmatika Sosial. Jurnal Sains Riset, 12(3), 599-603.
Pelealu, A. A., Pitoy, C., & Pesik, A. (2022). Penerapan Model Problem Based Learning Pada Pembelajaran Matematika Materi Statistika. ADIBA: Journal of Education, 2(2), 253-262.
Saragih, S., & Habeahan, WL. (2014). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika dan Kemampuan Siswa Kreativitas dengan Menggunakan Pembelajaran Berbasis Masalah di SMP Negeri 2 Siantar. Jurnal Pendidikan dan Latihan, 5 (35), 123–132.
Huang, H. (2005). Chinese International Students’ Perceptions of the Problem Based Learning Experience. Journal of Hospitality, Leusure, Sport and Tourism Education., 4(2), 36-43.
Selcuk, G. S. (2010). The Effect of Problem Based Learning on PreServis Teachers’ Achievement, Approaches and Attitudes towards Learning Physics. International Journal of Physical Sciences, 5 (6), 711-723.
Rusman. (2017). Belajar dan Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.
Santoso, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia.
Santyasa. (2008). Pembelajaran berbasis masalah dan pembelajaran kooperatif, Makalah disajikan dalam pelatihan tentang pembelajaran dan asesmen inovatif bagi guru-guru sekolah menengah di Kecamatan Nusa Penida. Denpasar: Universitas Pendidikan Ganesa.
Abbas. (2000). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Trianto. (2012). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kencana, 2010. UU RI No. 12 Tahun 2012, Undang-undang Pendidikan Tinggi 2012. Jakarta: Sinar Grafika.
Sukmawati, A dan Sukadasih, L. P. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing dalam Pembelajaran Matematika Untuk Meningkatkan Kemampuan Penalaran Matematis Siswa SMK. Jurnal Pendidikan Matematik. Vol 2, No. 3, Hlm 202-210.
Priyambodo, S. (2016). Peningkatan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa dengan Metode Pembelajaran Personalized System of Instruction. Jurnal Pendidikan Matematika STKIP Garut. Vol. 5 No. 1. Hlm 10-17.
Susanto, D., Sihombing, S. K., Salim, E., Radjawane, M. M., Candra, Y., & Sinambela, D. (2021). Matematika SMA/SMK Kelas XI. Jakarta: Puskurbuk Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Ferdiansyah, A. (2022). Penggunaan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Materi Fungsi. TEACHING: Jurnal Inovasi Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 2(2), 157-163.
Ismail, S. M., Zakaria, P., & Isa, D. R. (2023). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Problem Based Learning Pada Materi Relasi Dan Fungsi. Jambura Journal of Mathematics Education, 4(1), 81-87.
Rezeki, S. (2018). Pemanfaatan adobe flash cs6 berbasis problem based learning pada materi fungsi komposisi dan fungsi invers. Jurnal Pendidikan Tambusai, 2(2), 856-864.
Rosdiawiata, E., & Sujana, A. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMA Pada Materi Fungsi Komposisi. Journal of Mathematics Learning, 5(2), 11-20.
Lestari, A., Pulukadang, R. J., & Pitoy, C. (2020). Hasil Belajar Siswa Yang Belajar Menggunakan Model PBL, TPS, dan DI Pada Materi Aritmatika Sosial. MARISEKOLA: Jurnal Matematika Riset Edukasi dan Kolaborasi, 1(1), 5-8.
Kuswadi, F., Pesik, A., & Pitoy, C. (2022). Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) Dalam Pembelajaran Matematika Materi Aritmatika Sosial. Jurnal Sains Riset, 12(3), 599-603.
Pelealu, A. A., Pitoy, C., & Pesik, A. (2022). Penerapan Model Problem Based Learning Pada Pembelajaran Matematika Materi Statistika. ADIBA: Journal of Education, 2(2), 253-262.