Penerapan Komponen Tipe CTL (Contextual Teaching Learning) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Materi Sistem Gerak di SMA Negeri 1 Tondano
Main Article Content
Abstract
The research was conducted at SMA Negeri 1 Tondano class XI IPA 1 with the aim of improving student learning outcomes and seeing the suitability of implementing CTL type components in learning. This type of research is Classroom Action Research (PTK) with the application of CTL type components carried out through two cycles. In the first cycle, the average score obtained by students was 77.25 with a percentage of learning outcomes reaching 77.41% and in the CTL type component assessment, conformity was obtained with a percentage of 85.71%. Based on the percentage of learning outcomes that have not reached completeness, the research continues to cycle II. In cycle II, the average score obtained by students was 82.16 with a percentage of learning outcomes reaching 96.77% and in assessing the suitability of CTL type components, a suitability percentage of 100% was obtained. The results of the second cycle of research showed that student learning outcomes increased with a percentage of learning outcomes >85%, so it was concluded that the application of CTL type components could improve student learning outcomes.
Article Details
How to Cite
Penanta, P., Ogi, N., & Tumbel, F. (2023). Penerapan Komponen Tipe CTL (Contextual Teaching Learning) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Materi Sistem Gerak di SMA Negeri 1 Tondano. SOSCIED, 6(2), 450-458. https://doi.org/10.32531/jsoscied.v6i2.714
Section
Articles

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
LPPM Politeknik Katolik Saint Paul Sorong
References
Suprijono, A. 2009. Cooperative Learning Teori dan Aplikasi Paikem. Yogyakarta : Pustaka Pelajar.
Kasmawati. 2017. Pengaruh Model Pembelajaran CTL (Contextual Teaching And Learning) Terhadap Hasi Belajar Siswa Kelas X IPA Man 1 Makassar. Makasar. Universitas Islam Negeri (UIN) Alauddin Makassar.
Pratiwi K.N. 2015. Pengaruh Tingkat Pendidikan, Perhatian Orang Tua, dan Minat Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa SMK Kesehatan di Kota Tanggerang. Jurnal Pujangga. Vol.1, No.2
Syahriani. 2017. Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Biologi Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Assisted Individualization. Jurnal Biotek Jurusan Pendidikan Biologi Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Alauddin Makassar. Vol.5. No.1
Listiyarin B.A. 2016. Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Prestasi Belajar Biologi Siswa di SMA Negeri 1 Kudus. Semarang. Jurusan Biologi Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Negeri Semarang.
Hasudungan N. Anju. 2022. Pembelajaran Contextual Teaching Learning (CTL) Pada Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Dinamika. Vol.3, No.2
Adnyani K.N. 2023. Penerapan Pembelajaran Contextual Teaching And Learning (CTL) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Pada Siswa Kelas V Semester I SDN 1 Kintamani Tahun Pelajaran 2022/2023. Jurnal Pendidikan Deiksis. Vol.5, No.1
Yuliatun, Nugroho. 2021. Pengaruh Model Pembelajaran Contextual Teaching Learning (CTL) Terhadap Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Ke-SD-an. Vol.7, No.2
Rahmawati Tutut. 2018. Penerapan Model Pembelajaran CTL Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Pada Mata Pelajaran IPA. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran PPs Universitas Pendidikan Ganesha. Vol.2, No.1
Handini, Gusrayani, Panjaitan. 2016. Penerapan Model Contextual Teaching and Learning Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV Pada Materi Gaya. Jurnal Pena Ilmiah. Vol.1, No.1
Kasmawati. 2017. Pengaruh Model Pembelajaran CTL (Contextual Teaching And Learning) Terhadap Hasi Belajar Siswa Kelas X IPA Man 1 Makassar. Makasar. Universitas Islam Negeri (UIN) Alauddin Makassar.
Pratiwi K.N. 2015. Pengaruh Tingkat Pendidikan, Perhatian Orang Tua, dan Minat Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa SMK Kesehatan di Kota Tanggerang. Jurnal Pujangga. Vol.1, No.2
Syahriani. 2017. Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Biologi Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Assisted Individualization. Jurnal Biotek Jurusan Pendidikan Biologi Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Alauddin Makassar. Vol.5. No.1
Listiyarin B.A. 2016. Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Prestasi Belajar Biologi Siswa di SMA Negeri 1 Kudus. Semarang. Jurusan Biologi Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Negeri Semarang.
Hasudungan N. Anju. 2022. Pembelajaran Contextual Teaching Learning (CTL) Pada Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Dinamika. Vol.3, No.2
Adnyani K.N. 2023. Penerapan Pembelajaran Contextual Teaching And Learning (CTL) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Pada Siswa Kelas V Semester I SDN 1 Kintamani Tahun Pelajaran 2022/2023. Jurnal Pendidikan Deiksis. Vol.5, No.1
Yuliatun, Nugroho. 2021. Pengaruh Model Pembelajaran Contextual Teaching Learning (CTL) Terhadap Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Ke-SD-an. Vol.7, No.2
Rahmawati Tutut. 2018. Penerapan Model Pembelajaran CTL Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Pada Mata Pelajaran IPA. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran PPs Universitas Pendidikan Ganesha. Vol.2, No.1
Handini, Gusrayani, Panjaitan. 2016. Penerapan Model Contextual Teaching and Learning Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV Pada Materi Gaya. Jurnal Pena Ilmiah. Vol.1, No.1