PENGARUH PENDEKATAN OPEN ENDED TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS VII SMP NEGERI 1 LEMBO PADA MATERI SEGITIGA
Main Article Content
Abstract
The objective of this study was to assess the impact of the Open Ended approach on the mathematics learning outcomes of seventh-grade students at SMP Negeri 1 Lembo, specifically regarding Triangle Material. This research is classified as pseudo-experimental, utilizing a quantitative approach and employing a Non-equivalent Control Group Design. Class VII B served as the experimental class with 20 students, while class VII C acted as the control class, also comprising 20 students. The data collected for this study were analyzed using Microsoft Excel with a t-test, revealing a tcount value of 3.39484, which is greater than the ttable value of 2.02439 at a significance level of α = 0.05. Consequently, the research hypothesis was accepted. The findings of this study indicate that the Open Ended approach significantly influences the learning outcomes of seventh-grade students at SMP Negeri 1 Lembo in relation to triangle material.
Article Details
How to Cite
Kambodji, A., Sumarauw, S., & Regar, V. (2025). PENGARUH PENDEKATAN OPEN ENDED TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS VII SMP NEGERI 1 LEMBO PADA MATERI SEGITIGA. SOSCIED, 8(1), 24-32. https://doi.org/10.32531/jsoscied.v8i1.908
Section
Articles

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
LPPM Politeknik Katolik Saint Paul Sorong
References
Ramdhani, M. A. (2014). Lingkungan Pendidikan dalam Implementasi Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan UNIGA, 8(1).
Buku Matematika, M. T. (2020). Generasi Hebat Generasi Matematika.
Siregar, M., Hartanto, & Dharmayana, I. W. (2019). Pengaruh Pembelajaran Matematika dengan Desain Didaktik terhadap Kemampuan Pemahaman
Febriyanti, C., & Seruni. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran terhadap Hasil Belajar Matematika. Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika, 517- 523.
Djalal, F. (2017). Optimalisasi pembelajaran melalui pendekatan, strategi, dan model pembelajaran. SABILARRASYAD: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Kependidikan, 2(1).
Shoimin, A. (2018). Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013.
Yunus, M. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Open Ended Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa MTs Uswatun Hasanah Tanjung Siram. Jurnal Pembelajaran dan Matematika Sigma (JPMS), 1(2), 40-43.
Rizky, V. N., & Faizah, H. (2020). PengaruhPendekatan Open-EndedTerhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XIMADarul Ulum Waru. Buana Matematika, 10(2), 147-156.
Kajin, S. (2018). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Literasi Digital Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Kognitif di MTs N Mojosari dan MTs N Sooko Mojokerto. Jurnal Wawasan Ilmiah, 2(1), 133-142.
Hrp, N. A., Masruro, Z., Saragih, S. Z., Hasibuan, R., Simamora, S. S., & Toni, T. (2022). Buku Ajar Belajar dan Pembelajaran.
Winaputra, U. S., & Solihatin, E. (2022). Strategi Pembelajaran PPKN. Jakarta: Bumi AKSARA.
Biliya, B. (2015). Penerapan Model Open Ended untuk Meningkatkan Keterampilan Proses dan Hasil Belajar Siswa Kelas V SDN 1 Repaking- Wonosegoro-Boyolali. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 5(1), 78-91.
Buku Matematika, M. T. (2020). Generasi Hebat Generasi Matematika.
Siregar, M., Hartanto, & Dharmayana, I. W. (2019). Pengaruh Pembelajaran Matematika dengan Desain Didaktik terhadap Kemampuan Pemahaman
Febriyanti, C., & Seruni. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran terhadap Hasil Belajar Matematika. Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika, 517- 523.
Djalal, F. (2017). Optimalisasi pembelajaran melalui pendekatan, strategi, dan model pembelajaran. SABILARRASYAD: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Kependidikan, 2(1).
Shoimin, A. (2018). Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013.
Yunus, M. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Open Ended Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa MTs Uswatun Hasanah Tanjung Siram. Jurnal Pembelajaran dan Matematika Sigma (JPMS), 1(2), 40-43.
Rizky, V. N., & Faizah, H. (2020). PengaruhPendekatan Open-EndedTerhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XIMADarul Ulum Waru. Buana Matematika, 10(2), 147-156.
Kajin, S. (2018). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Literasi Digital Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Kognitif di MTs N Mojosari dan MTs N Sooko Mojokerto. Jurnal Wawasan Ilmiah, 2(1), 133-142.
Hrp, N. A., Masruro, Z., Saragih, S. Z., Hasibuan, R., Simamora, S. S., & Toni, T. (2022). Buku Ajar Belajar dan Pembelajaran.
Winaputra, U. S., & Solihatin, E. (2022). Strategi Pembelajaran PPKN. Jakarta: Bumi AKSARA.
Biliya, B. (2015). Penerapan Model Open Ended untuk Meningkatkan Keterampilan Proses dan Hasil Belajar Siswa Kelas V SDN 1 Repaking- Wonosegoro-Boyolali. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 5(1), 78-91.