PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN BERBASIS ETNOMATEMATIKA PADA SISWA KELAS VIII SMP KATOLIK ST. ANTONIUS MANADO
Main Article Content
Abstract
This research aims to design and develop a learning device in the form of ethnomathematics-based LKPD containing questions and explanations related to local culture that are valid, practical, and effective. The type of research used is Research and Development (R&D) employing the ADDIE model, which consists of the stages of Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. The percentage of assessment results obtained from media validators was 92.72%, and the percentage of assessment results from material validators was 96.66%, categorizing them as very valid. Based on the percentage of student responses to the ethnomathematics-based LKPD on the topic of surface area and volume of a cylinder, an average percentage of 91.99% was obtained, categorized as very practical. Furthermore, according to the effectiveness aspect, a student mastery percentage of 85% was obtained, categorized as very effective. Thus, the conclusion of this study is that the development of learning devices, in this case, ethnomathematics-based LKPD on the surface area and volume of cylinders, meets the aspects of validity, practicality, and effectiveness
Article Details
How to Cite
Regar, V., Lengkong, Y., & Wenas, J. (1). PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN BERBASIS ETNOMATEMATIKA PADA SISWA KELAS VIII SMP KATOLIK ST. ANTONIUS MANADO. SOSCIED, 8(2), 384-394. https://doi.org/10.32531/jsoscied.v8i2.1048
Section
Articles

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
LPPM Politeknik Katolik Saint Paul Sorong
References
Fitra, D. (2023). Kurikulum Merdeka dalam Pendidikan Modern. Jurnal Inovasi Edukasi. Erlangga
Kompas.com. (2024, Maret 13). Kemendikbud: 73 persen sekolah sudah gunakan Kurikulum Merdeka. Diakses pada 12 Mei 2025, dari https://www.kompas.com/edu/read/2024/03/13/134803371/kemendikbud-73-persen-sekolah-sudah-gunakan-kurikulum-merdeka
Ichiana, N. N., Razzaq, A., & Ahmad, A. K. (2023). Orientasi Kurikulum Merdeka: Hambatan Belajar Matematika dalam Capaian Pembelajaran Berpusat Pada Siswa. Jurnal Pendidikan MIPA.
Martyanti, A., & Suhartini, S. (2018). Etnomatematika: Menumbuhkan kemampuan berpikir kritis melalui budaya dan matematika. IndoMath: Indonesia Mathematics Education, 1(1), 35-41.
Suparlan. (2019). Teori Konstruksivisme dalam Pembelajaran. Islamika: Jurnal Keislaman dan Ilmu Pendidikan, 79-88.
Pai, R. N., Kaunang, D. F., & Maukar, M. G. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Adobe Flash Materi Balok dan Kubus Kelas VIII SMP Negeri 9 Satap Langowan.
Cahya, N., & Siregar, B. H. (2023). Pengembangan LKPD berbasis PBL bernuansa etnomatematika untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa kelas VII SMP. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 3229-3243.
Abdillah, D. M., & Astuti, D. (2024). Pengembangan lembar kerja siswa (LKPD) berbasis problem-based learning (PBL) pada topik sudut. PYTHAGORAS: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 15(2), 190-200.
Fortuna, I. D., Yuhana, Y., & Novaliyosi, N. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Siswa dengan Problem Based Learning untuk Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi. Jurnal Cendekia , 5(2), 1308-1321.
Richardo, R. (2017). Peran Etnomatematika Dalam Penerapan Pembelajaran Matematika Pada Kurikulum 2013. LITERASI: Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(2), 118-125.
Kindangen, M. S., Monoarfa, J. F., & Sukajaya, I. N. (2023). Pengembangan Bahan Ajar E-Modul Bangun Ruang Sisi Datar Menggunakan Flip PDF Professional. Jurnal Sains Riset, 13(1), 47-53.
Hobri, H. (2010). Metodologi penelitian pengembangan (aplikasi pada penelitian pendidikan matematika). Jember: Pena Salsabila.
Akbar, S. (2013). Instrumen perangkat pembelajaran (A. Holid. Bandung: Remaja Rosdakarya).
Kompas.com. (2024, Maret 13). Kemendikbud: 73 persen sekolah sudah gunakan Kurikulum Merdeka. Diakses pada 12 Mei 2025, dari https://www.kompas.com/edu/read/2024/03/13/134803371/kemendikbud-73-persen-sekolah-sudah-gunakan-kurikulum-merdeka
Ichiana, N. N., Razzaq, A., & Ahmad, A. K. (2023). Orientasi Kurikulum Merdeka: Hambatan Belajar Matematika dalam Capaian Pembelajaran Berpusat Pada Siswa. Jurnal Pendidikan MIPA.
Martyanti, A., & Suhartini, S. (2018). Etnomatematika: Menumbuhkan kemampuan berpikir kritis melalui budaya dan matematika. IndoMath: Indonesia Mathematics Education, 1(1), 35-41.
Suparlan. (2019). Teori Konstruksivisme dalam Pembelajaran. Islamika: Jurnal Keislaman dan Ilmu Pendidikan, 79-88.
Pai, R. N., Kaunang, D. F., & Maukar, M. G. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Adobe Flash Materi Balok dan Kubus Kelas VIII SMP Negeri 9 Satap Langowan.
Cahya, N., & Siregar, B. H. (2023). Pengembangan LKPD berbasis PBL bernuansa etnomatematika untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa kelas VII SMP. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 3229-3243.
Abdillah, D. M., & Astuti, D. (2024). Pengembangan lembar kerja siswa (LKPD) berbasis problem-based learning (PBL) pada topik sudut. PYTHAGORAS: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 15(2), 190-200.
Fortuna, I. D., Yuhana, Y., & Novaliyosi, N. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Siswa dengan Problem Based Learning untuk Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi. Jurnal Cendekia , 5(2), 1308-1321.
Richardo, R. (2017). Peran Etnomatematika Dalam Penerapan Pembelajaran Matematika Pada Kurikulum 2013. LITERASI: Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(2), 118-125.
Kindangen, M. S., Monoarfa, J. F., & Sukajaya, I. N. (2023). Pengembangan Bahan Ajar E-Modul Bangun Ruang Sisi Datar Menggunakan Flip PDF Professional. Jurnal Sains Riset, 13(1), 47-53.
Hobri, H. (2010). Metodologi penelitian pengembangan (aplikasi pada penelitian pendidikan matematika). Jember: Pena Salsabila.
Akbar, S. (2013). Instrumen perangkat pembelajaran (A. Holid. Bandung: Remaja Rosdakarya).