ANALISIS KESALAHAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL CERITA PADA MATERI PYTHAGORAS BERDASARKAN TEORI KASTOLAN DI SMP NEGERI 2 LANGOWAN ANALYSIS OF STUDENTS' ERRORS IN SOLVING STORY PROBLEMS ON PYTHAGORAS MATERIAL BASED ON KASTOLAN'S THEORY AT SMP NEGERI 2 LANGOWAN

Main Article Content

Rahmat Saleh R. R. L Banne
Rosiah J. Pulukadang
Vivian E. Regar

Abstract

The purpose of this study was to describe the errors made by students in solving story problems on pythagorean material in class VIII B SMP Negeri 2 Langowan based on Kastolan's theory. This research uses qualitative research, with the methods used in data collection are written tests in the form of description questions (essay), interviews, and documentation. The subjects in this study were class VIII Byang students totalling 29 students. Based on the results of the data obtained, it shows that in solving story problems on pythagorean material, students make mistakes at the stage of understanding the concept with a percentage of 15.17%, the stage of understanding the procedure with a percentage of 42% and the stage of understanding the technique with a percentage of 62%.

Article Details

How to Cite
Banne, R., Pulukadang, R., & Regar, V. (2024). ANALISIS KESALAHAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL CERITA PADA MATERI PYTHAGORAS BERDASARKAN TEORI KASTOLAN DI SMP NEGERI 2 LANGOWAN. SOSCIED, 7(2), 610-617. https://doi.org/10.32531/jsoscied.v7i2.860
Section
Articles

References

Adilistiyo, M. E. (2017). Analisis Kesalahan Siswa SMP Kelas VII dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi Himpunan. In Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta, 1–114.

Herutomo, A. R. (2014). Analisis Kesalahan dan Miskonsepsi Siswa Kelas VIII Pada Materi Aljabar. . EDUSENTRIS. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran., 1(2), 135.

Hoetomo. (2005). Kamus Lengkap Bahasa Indonesia.

Karinda, A. V. (2023). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika dengan Model Skematik Fong. . Jurnal Education and Development, , 207-213.

Maâ, S. (2018). Telaah Teoritis: Apa Itu Belajar? HELPER: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 35(1), 31-46.

Mauliandri, R. &. (2020). Analisis Kesalahan Siswa Menurut Kastolan dalam Menyelesaikan Soal Operasi Bentuk Aljabar Pada Siswa SMP. AXIOM : Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 9(2), 107–123.

Oroh, V. M. (2022). Analisis Kesalahan Peserta DIdik dalam Menyelesaikan Soal Matematika Materi Matriks. . Jurnal of Education, 2(2), 282-291.

Rahmania, L. D. (2016). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Persamaan Linear Satu Variabel. JURNAL PHENOMENON.\, 8(1), 31.

Rina, R. &. (2021). Analisis Kesalahan Siswa SMP Kelas VIII dalam Menyelesaikan Soal pada Materi Teorema Pythagoras. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 2836-2845. doi: https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i3.870

Rofi'ah, N. A. (2019). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal cerita matematika berdasarkan langkah penyelesaian polya. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2).

Sari, R. A. (2021). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Penjumlahan Bilangan Bulat Berdasarkan Teori Kastolan. . Jurnal Sekolah Dasar, 6(1), 77–83.

Setiawan, Y. E. (2020). Analisis kesalahan siswa dalam menggeneralisasi pola linier. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 4(2), 180-194.

Ulandari, N. P. (2019). Efektivitas model pembelajaran inquiry terhadap kemampuan berpikir kreatif siswa pada materi Teorema Pythagoras. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 227–237.

Utami, R. W. (2018). Kemampuan peserta didik dalam menyelesaikan soal cerita matematika. Faktor: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 5(3), 187-192.

Zanthy, L. S. (2016). Pengaruh Motivasi Belajar Ditinjau Dari Latar Belakang Pilihan Jurusan Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa Di STKIP Siliwangi Bandung. . 1(1).
Abstract viewed = 72 times
PDF downloaded = 63 times