ANALISIS KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF MATEMATIS BERDASARKAN GENDER SISWA KELAS X SMA NEGERI 1 KAWANGKOAN BARAT DALAM MENYELESAIKAN SOAL BARISAN DAN DERET ARITMATIKA
Abstract
Mathematics trains one to think systematically, scientifically, critically, and creatively. Creative thinking such as Critical Thinking Skills, Creative Thinking Skills, Communication Skills, and Collaboration Skills are competencies needed in the second century. This research will be conducted in SMA Negeri 1 Kawangkoan Barat, Minahasa Regency, North Sulawesi Province. The subject selection technique in this study used a data source subject selection technique with certain considerations. Data were collected with questions that refer to 4 indicators and after the data were collected, descriptive quantitative analysis was conducted. The results obtained showed that the mathematical creative thinking ability of students at the SMA Negeri 1 Kwangkoan Barat level as a whole was in the moderately creative category with the results of indicators from highest to lowest, namely fluency 36%, flexibility 26%, originality 20%, elaboration 18%.
References
Muyassaroh, I., & Sunaryati, T. (2021). Etnomatematika: Strategi melahirkan generasi literat matematika melalui budaya lokal Yogyakarta. Dikoda: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 2(01), 1–12.
Rachmantika, A. R., & Wardono, W. (2019). Peran kemampuan berpikir kritis siswa pada pembelajaran matematika dengan pemecahan masalah. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 2, 439–443.
Zubaidah, S. (2018). Mengenal 4C: Learning and innovation skills untuk menghadapi era revolusi industri 4.0. 2nd Science Education National Conference, 13(2), 1–18.
Sari, A. A. (2017). Dasar-dasar public relations teori dan praktik. Deepublish.
Wuryandani, W., Fathurrohman, F., & Ambarwati, U. (2016). Implementasi pendidikan karakter kemandirian di Muhammadiyah Boarding School. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 35(2).
Putri, H. E., Muqodas, I., Wahyudy, M. A., Abdulloh, A., Sasqia, A. S., Afita, L. A. N., & Nuraeni, F. (2020). Kemampuan-Kemampuan Matematis dan Pengembangan Instrumennya. UPI Sumedang Press. https://books.google.co.id/books?id=FmD4DwAAQBAJ
Ekawati, S. (2020). Analisis kemampuan berpikir kreatif matematis dalam menyelesaikan soal segiempat dan segitiga. Prosiding Sesiomadika, 2(1b).
Panjaitan, A. H., & Surya, E. (2017). Creative Thinking (Berpikir Kreatif) Dalam Pembelajaran Matematika. Aba Journal, 102(4).
Siswono, T. Y. E. (2018). Pembelajaran matematika berbasis pengajuan dan pemecahan masalah. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Pratama, R., Alamsyah, M., & Noer, S. (2022). Analisis Kebutuhan Guru Terhadap Pengembangan Modul dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik. EduBiologia: Biological Science and Education Journal, 2(1), 7. https://doi.org/10.30998/edubiologia.v2i1.9769
Yuhani, A., Sylviana Zanthy, L., Hendriana, H., Siliwangi Bandung, I., Terusan Jenderal Sudirman, J., & Barat, J. (2018). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Smp. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1(3). https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i3.445-452
Lestari, K. E., & Yudhanegara, M. R. (2019). Penelitian pendidikan matematika.
Mz, Z. A. (2013). Perspektif gender dalam pembelajaran matematika. Marwah: Jurnal Perempuan, Agama Dan Jender, 12(1), 15-31.
Davita, P. W. C., & Pujiastuti, H. (2020). Anallisis kemampuan pemecahan masalah matematika ditinjau dari gender. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 11(1), 110–117.
Marzuki. (2007). Kajian Awal Tentang Teori-Teori Gender. CIVICS, 4.
Herdiansyah, H. (2016). Gender dalam Perspektif Psikologi (H. Herdiansyah, Ed.).
Asmaningtias, Y. T. (2010). Metode Belajar Matematika. Madrasah, II(2). https://doi.org/10.18860/jt.v2i2.1828
Maiti Maiti, M., & Pardi, M. H. H. (2023). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Smp Ditinjau Dari Gaya Kognitif Reflektif, Impulsif, Dan Gender. Journal of Math Tadris, 3(2), 48–72.
Putri Nahrisah, P. (2024). Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa SMP Ditinjau Dari Gender Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Materi Geometri (Doctoral dissertation, UIN Ar-Raniry Banda Aceh).
Copyright (c) 2025 SOSCIED

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
LPPM Politeknik Katolik Saint Paul Sorong