PENGEMBANGAN MULTIMEDIA INTERAKTIF MENGGUNAKAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING PADA MATA PELEJARAN IPA KELAS VIII SMP KATOLIK KEMBES

Main Article Content

Cliver Rafael Kindangen
Meike Paat
Ni Wayan Suryani
Jovialine A Rungkat

Abstract

The purpose of this study is to develop and determine the feasibility of interactive multimedia using the Problem Based Learning (PBL) model in grade VIII science subjects of Kembes Catholic Junior High School. This type of research is Research and Development (R&D) research. The development model used is the Borg & Gall model adapted by Sugiyono. Data collection techniques use observation, interview, and questionnaire techniques. Based on validation trials, material experts and media experts obtained excellent criteria and are suitable for use in the field. Then small group trials also obtained very good criteria.

Article Details

How to Cite
Kindangen, C., Paat, M., Suryani, N., & Rungkat, J. (2023). PENGEMBANGAN MULTIMEDIA INTERAKTIF MENGGUNAKAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING PADA MATA PELEJARAN IPA KELAS VIII SMP KATOLIK KEMBES. SOSCIED, 6(2), 361-372. https://doi.org/10.32531/jsoscied.v6i2.712
Section
Articles

References

Santoso, H. B., & Subagyo, S. (2017). Peningkatan Aktifitas Dan Hasil Belajar Dengan Metode Problem Basic Learning (PBL) Pada Mata Pelajaran Tune Up Motor Bensin Siswa Kelas XI Di SMK Insan Cendekia Turi Sleman Tahun Ajaran 2015/2016. Jurnal Taman Vokasi, 5(1)

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Setyosari, Punaji. (2015). Metode Penelitian Pendidikan & Pengembangan. Jakarta: Prenadamedia Group

Sanjaya, W. (2016). Media Komunikasi Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Hidayah Nurul. (2020). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Flash Berbasis Problem Besed LearningPada Muatan Pelajaran IPA Kelas V SDN Kalibanteng Kidul 02. Universitas Negeri Semarang. Semarang

Ahmad, F., Dukarmin, & Amina, N.S. (2015). Pengaruh Pembelajaran Fisika Pada Materi Fluida Dinamik Menggunakan Metode Problem Based Learning (Pbl) Dan Inkuiri Terbimbing Ditinjau Dari Kemampuan Awal Dan Sikap Ilmiah Terhadap Prestasi Belajar Dan Kreativitas. Jurnal Inkuiri, vol.4(no.2), h. 77. E-ISSN: 2615-8639

Juliawan, D. (2012). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Pemahaman Konsep dan Keterampilan Proses Sains Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 2 Kuta Tahun Pelajaran 2011/2012. Universitas Pendidikan Ganesha. Bali

Yulianti, E & Gunawan, I. (2019). Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL): Efeknya Terhadap Pemahaman Konsep Dan Berpikir Kritis. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education. Lampung

Suryani, Nunuk. (2018). Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangannya. Surakarta: Remaja Rosdakarya.

Pistanty, M.A., Sunarno, W., dan Maridi. (2015). Pengembangan Modul IPA Berbasis Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan memecahkan Masalah. Jurnal Prosiding SNPS (Seminar Nasional Pendidikan Sains), 2, 70-79.

Herzon, H. H., Budijanto, & Utomo, D. H. (2018). Pengaruh Problem Based Learning (pbl) terhadap keterampilan berpikir kritis. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 3(1), 42–46
Abstract viewed = 53 times
PDF downloaded = 38 times

Most read articles by the same author(s)