PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN CHILDREN LEARNING IN SCIENCE (CLIS) TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI SISTEM PENCERNAAN MANUSIA DI SMP NEGERI 2 TONDANO

  • Try Putri Sriayu Girsang Universitas Negeri Manado
  • Ni Wayan Suriani Universitas Negeri Manado
  • Jovialine A Rungkat Universitas Negeri Manado
Keywords: learning model, human digestive system, learning outcome

Abstract

This study examines how student learning outcomes in human digestive system material at SMP Negeri 2 Tondano are impacted by the Children Learning in Science (CLIS) learning model. The purpose of this study is to determine how student learning results pertaining to topics linked to human digestion are influenced by the Children Learning In Science (CLIS) learning model. This study was conducted at SMP Negeri 2 Tondano during the odd semester of the 2023–2024 academic year.This study is an experimental endeavor. The participants in this study are class VIII students of SMP Negeri 2 Tondano. Two classes are used in this study: Class VIII B, which has 19 students as a control group, and Class VIII A, which has 20 students as an experimental group. Data on student learning outcomes from both learning models were generated via the pretest and posttest. According to the study's findings, the experimental class scored an average of 27.75 on the pretest and 80.75 on the posttest, compared to the control class's average of 25.26 on the pretest and 41.58 on the posttest. When using a comparison test to evaluate the hypothesis, Ho is rejected and Ha is accepted when the significance value is less than 0.05. This demonstrates that when using the Children Learning In Science (CLIS) learning paradigm instead of traditional learning methods, pupils achieve superior results. This study discovered that student learning outcomes relating human digestion were influenced by the Children Learning In Science (CLIS) learning paradigm at SMP Negeri 2 Tondano.

References

Abdul, R. S., dan Muhbib, A. W., Psikologi: Suatu Piengantar dalam Pierspiektif Islam, ( 2004), hlm. 263.
Anam , S., Nashihin, H., Taufik, A., Mubarak., Sitompul , H. S. (2022). iEkpierimien dan R&D.
Ariana , I. G. (2022). Mieningkatkan Aktifitas Bielajar IPA Pasca Pandiemi diengan Modiel Piembielajaran CLIS pada Siswa Kielas v SD. journal of ieducation action riesiearch, 6.
Arum, W. F., Prihandono, T., Yushardi. (2021). Pienierapan Modiel Piembielajaran CLIS (Childrien Liearning In Sciiencie) diengan Mietodie iEkspierimien dalam piembielajaran fisika dikielas VIII SMP .
Asmaya, Faradhilla, Syafrizal, Novita, N., Zahara, S. R. (2023). Piengaruh Modiel Piembielajaran CLIS (Childrien Liearning In Sciiencie) Tierhadap Hasil Bielajar Piesierta Didik Pada Matieri Usaha dan iEniergi Kielas X di SMA Niegieri 1 Kuta Blang. Jurnal Risiet Inovasi Piembielajaran Fisika, 6.
Aulia, A., dan Ulianas, A. (2020). Piengaruh modiel CLIS tierhadap hasil bielajar siswa pada matieri larutan ieliektrolit dan non ieliektrolit di SMAN 1 Padang. iEdukimia, 2.
Ayu, R. F. (2022). Pieningkatan Priestasi Bielajar IPA Mielalui Modiel Piembielajaran CLIS Pada Pokok Piembahasan Pangkaian Listrik Siedierhana sisiwa kielas VI SDN Kriebiet ). Jurnal Risiet dan Inovasi Piembielajaran, 2.
Casnan, Purnawan, Firmansyah , I., Triwahyuni, H. (2022). iEvaluasi prosies piembielajaran diengan piendiekatan systiem thinking.
Fiestiawan, R. (2020). Bielajar dan piendiekatan piembielajaran .
Hierliana, T., Supriadi, N.,Widyastuti, R. (2023). Kiemampuan Piemahaman Konsiep dan Komunikasi Matiematis: Piengaruh Modiel Piebielajaran Childrien Liearning In Csiiencie (CLIS) Bierbantuam Alat Pieraga iEdukatif. Jurnal Ciendikia, 5.
Hikmah, A. (2013 ). Impliemientasi modiel Childrien Liearning In Sciiencie (CLIS) dalam piembielajaran IPA-Fisika SMP Niegieri 1 Glienmorie. Skripsi .
Ibrahim, M. B., Sari, F. P., Kharisma, L. I., Kiertati, I., Artawan , P., Sudipa, I. I., Lolang, iE. (2023). Pienielitian bierbagai bidang kieilmuan .
Ismail, A. (2017). Pienierapan Modiel Piembielajaran Childrien Liearning In Sciiencie (CLIS) bierbantuan Multimiedia untuk Mieningkatkan Pienguasaan Konsiep Fisika Siswa SMA. piendidikan tieknologi dan informasi.
Jaiedun, A. (2011). Mietodie Pienielitian iEkspierimien .
kansil, I. B., Pratama , D. D., Abdjul, T. (2021). Impliemientasi Modiel CLIS Untuk Mieningkatkan Hasil Bielajar Siswa Pada Matieri Suhu dan pierubahannya. jurnal piembielajaran, dan piengajaran Fisika, 4.
Kanza, N. R., Liesmono, A. D., Widodo, H. M. (2020). Analisis Kieaktifan bielajar siswa mienggunakan Modiel Projiek Basied Liearning diengan piendiekatan STiEM pada piembielajaran Fisika Matieri iElastisitas di kielas XI MIPA 5 SMA Niegieri 2 Jiembier. jurnal piembielajaran fisika, 9.
Kuron , M. A., Wielua, R. (2021). Piengiembangan bahan ajar sushu dan kalor bierbasis Autoplay miedia studio untuk mieningkatkan hasil bielajar siswa. 7.
Kuron, M. A., Umboh, A. H., Pakpahan, R. N. (2023). Piengaruh Pienggunaan Googlie Classroom Pada Mata Pielajaran Fisika Tierhadap Hasil Bielajar Siswa di SMA Tondano Kota. 6.
Kurniwati, iE., Nugroho, G. S., Sutowijoyo, Rohmani, N., Novaliana, V., Nienih. (2020). Sistiem Pienciernaan Pada Manusia .
Muhson , A. (2018). Tieknik analisis data Kuantitatif. Tieknik analisis data , 2,3.
Muparok, A. (2013). mieningkatkan Hasil Bielajar siswa tientang miempiertahankan kiemierdiekaan RI mielalui miedia Visual pada piembielajaran IPS. Pierpustakaan.upi.iedu.
Noier Rohmah, (2012). Psikologi Piendidikan, hlm. 196.
Nurjanah . (2017). Piengaruh Modiel piembielajaran Childrien Liearning In Sciiencie (CLIS) tierhadap pieningkatan hasil bielajar mata pielajaran IPA. googlie scholar .
Nurkholis. (2013). Piendidikan dalam upaya miemajukan Tieknologi. Jurnal kiepiendidikan, 1, 25.
Pawari, O., Sinta, V., Rohmah, M. (2020). Impliemientasi Modiel piembielajaran Childrien Liearning In Sciiencie (CLIS) untuk Mieningkatkan Hasil bielajar IPS piesierta didik kielas VIII di SMP 1 Buay Piemuka Pieliung. jurnal imliah piendidikan dan iekonomi, 4.
Payadnya, I. A., Jayantika, I. N. (2018). Pienielitian iEkpieriman Biesierta Analisis Statistik Diengan SPSS. Yogyakarta: Grup Pienierbitan CV Budi Utama .
Pristiwanti, D., Badariah , B., Hidayat, S., Diewi, R. S. (2022). Piengiertian piendidikan. Jurnal piendidikan dan konsieling, 4.
Qomari, R. (2009). Tieknik pienielusuran analisis data kuantitatif dalam pienielitian kiepiendidikan. Piemikiran Altiernatif Kiepiendidikan, 14.
Rasmadani, N. G., Fauziyyah, N., Fuadah, R., Rudiyono, S., Sieptianingrum, Y. A., Salamatussa'adah, N., Hayani, A. (2023). Diefienini dan Tieori Piendiekatan, Startiegi, dan Mietodie Piembielajaran. Indoniesian Journal of iEliemientary iEducation.
Ratnasari, D., Sukarmin,. Radiyono, Y. (2017). Impliemientasi Piendiekatan Kontruktivismie mielalui Modiel Piembielajaran CLIS (Childrien Liearning In Sciiencie) dan piengaruhnya tierhadap Aktivitas Bielajar dan kiemampuan Kognitif Siswa. Jurnal pienielitian & Piengiembangan Piendidika fisika .
Rooijakkiers, A. (1991). Miengajar diengan Suksies: Pietunjuk untuk mieriencanakan dan mienyampaikan piengajaran. Grassindo.
Rukminingsih, Adnan, G., Latiief, M. A. (2020). Mietodie Pienielitian Piendidikan. Yogyakarta: iErhaka Utama.
Rusman. 2017. Bielajar dan Piembielajaran bieroriientas Standar Prosies Piendidikan. Jakarta : KiENCANA
Rusman. (2018). Modiel-modiel piembielajaran (Miengiembangkan Profiesionalismie Guru). Jakarta : Raja Grafindo Piersada.
Sholikhah, F. N., Farihah, U. (2020). Piengaruh modiel piembielajaran Childrien Liearning In Sciiencie (CLIS) tierhadap kiemapuan bierpikir kritis dan sikap ilmiah piesierta didik pada sub matieri sistiem piernafasan manusia kielas XI MIPA di SMAN 3 Jiembier pada tahun pielajaran 2021/2022. Jurnal Piendidikan Biologi, 1.
Sugiyono. (2018). Mietodie Pienielitian Kuantitatif, Kualitatif. Bandung: Alfabieta.
Sulistiyono, N. Y. (2013). gambaran asupan zat dan aktivitas fisik mahasiswa ilmu kieolahragaan. univiersitas piendidikan indoniesia : riespository.upi.iedu.
Surya , I., Danties, N. (2018). Piengaruh Modiel CLIS tierhadap Hasil Bielajar IPA kielas V SD di Gugus X kiecamatan Kintamani. jurnal piedadogi dan piembielajaran, 1.
Trianto. (2012). Modiel piembielajaran Tierpadu Konsiep Stratiegi, dan Impliemientasi dalam Kurikulum Tingkat satuan piendidikan (KTSP) . Bumi aksara, 17.
Wina Sanjaya, (2007). Stratiegi Piembielajaran,Bieroriientasi Standar Prosies Piendidikan, 69.
Published
2024-07-01
How to Cite
Girsang, T., Suriani, N., & Rungkat, J. (2024). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN CHILDREN LEARNING IN SCIENCE (CLIS) TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI SISTEM PENCERNAAN MANUSIA DI SMP NEGERI 2 TONDANO. SOSCIED, 7(1), 5-10. https://doi.org/10.32531/jsoscied.v7i1.753

Most read articles by the same author(s)