EKSPLORASI KONSEP FISIKA DARI KEARIFAN LOKAL TARIAN TORAJA PA’GELLU MENGGUNAKAN MODEL INKUIRI TERBIMBING
Main Article Content
Abstract
Physics learning is often faced with difficulties in understanding concepts that are difficult for students. Innovation in physics learning through local wisdom is a solution to make learning more relevant and interesting. This research aims to explore physics concepts in Toraja Pa'gellu dance using Guided Inquiry model. The qualitative research method was conducted at SMA Negeri 1 North Toraja with the subject of class XII IPA students. Data were collected through exploration sheets and analysed by data reduction, presentation, and conclusion drawing. The results showed an increase in students' ability to explore physics concepts in Pa'gellu dance after using the Guided Inquiry learning model. The physics concepts identified include speed, acceleration, force, moment of force, and other physical variables. Exploration of physics concepts in the local wisdom of Toraja Pa'gellu dance has a positive impact on students' understanding of physics concepts.
Article Details
How to Cite
Tandipau, A., Tumangkeng, J., & Umboh, S. (2024). EKSPLORASI KONSEP FISIKA DARI KEARIFAN LOKAL TARIAN TORAJA PA’GELLU MENGGUNAKAN MODEL INKUIRI TERBIMBING. SOSCIED, 7(1), 120-129. https://doi.org/10.32531/jsoscied.v7i1.769
Section
Articles
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
LPPM Politeknik Katolik Saint Paul Sorong
References
Soong, B., Mercer, N & Shin, S. (2009). Student difficulties when solving phisics problem: Result from an ICT infused Revisision Intervention. Proceding of the 17th international converence in education.
Purwadi. (2005). Upacara Tradisional Jawa. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Petrus, Simon. (2012). Tari Tradisional Pa’gellu di Kelurahan Tagari Kecamatan Tallung Lipu Kabupaten Toraja Utara. Makassar: Balai Kajian Sejarah dan Nilai Tradisional
Akbar, Sa’dun. 2013. Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung : PT Remaja Rosdakarya.
Wulansari, N, I,. (2021). Eksplorasi Konsep Fisika Pada Tari Dhadak Merak Reog Ponorogo. Journal Of Science Education. 5(2), 163-172.
Widodo, A. 2007. Konstruktisme dan Pembelajaran Sains. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan. 13(064). 91-105.
Rinitami. (2018, September). Kearifan Lokal Dalam Perspektif Budaya Kota Semarang. Gema Keadilan Edisi Jurnal. Vol.
Fathurrohman. 2015. Strategi Belajar Mengajar, Bandung: Refika Aditama.
Rahayu. 2012. Pengaruh Strategi Pembelajaran Eksploratif Terhadap Peningkatan Kemampuan Visualisasi dan Pemahaman Konsep Geometri. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika. Vol. 5(2).
Wang, S., & Wang, H. (2014). Teaching And Learning Higher-Order Thinking. International Journal of Arst & Sciences,7(2),179.
Agustina Wahyu, R. N. (2022). Studi Eksplorasi Konsep Gaya dan Gerak pada Tari Dhadak Merak Reog Ponorogo. Jurnal Basicedu. Vol.6. No. 4, hal. 5624-5631
Dwi Astuti, I. A. & Bhakti Y. B. (2021). Kajian Etnofisika Pada Tari Piring Sebagai Media Pembelajaran Fisika. Sinasis 2 (1)
Puspatantri Ayu, D. C. (2019) Eksplorasi Tari Pendet Sebagai Media Belajar Dalam Pembelajaran Fisika Berbasis Budaya. (Skripsi Sarjana, Universitas Sanata Dharma Yogyakarta).
Tumangkeng, J., Katuuk, D. A., Pasandaran, S. J., & Lengkong, J. S. (2020). Design and Implementation of Context-Concept of Local Wisdom Machete Production in Science Learning About Energy. International Journal of Advanced Education Research.
Purwadi. (2005). Upacara Tradisional Jawa. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Petrus, Simon. (2012). Tari Tradisional Pa’gellu di Kelurahan Tagari Kecamatan Tallung Lipu Kabupaten Toraja Utara. Makassar: Balai Kajian Sejarah dan Nilai Tradisional
Akbar, Sa’dun. 2013. Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung : PT Remaja Rosdakarya.
Wulansari, N, I,. (2021). Eksplorasi Konsep Fisika Pada Tari Dhadak Merak Reog Ponorogo. Journal Of Science Education. 5(2), 163-172.
Widodo, A. 2007. Konstruktisme dan Pembelajaran Sains. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan. 13(064). 91-105.
Rinitami. (2018, September). Kearifan Lokal Dalam Perspektif Budaya Kota Semarang. Gema Keadilan Edisi Jurnal. Vol.
Fathurrohman. 2015. Strategi Belajar Mengajar, Bandung: Refika Aditama.
Rahayu. 2012. Pengaruh Strategi Pembelajaran Eksploratif Terhadap Peningkatan Kemampuan Visualisasi dan Pemahaman Konsep Geometri. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika. Vol. 5(2).
Wang, S., & Wang, H. (2014). Teaching And Learning Higher-Order Thinking. International Journal of Arst & Sciences,7(2),179.
Agustina Wahyu, R. N. (2022). Studi Eksplorasi Konsep Gaya dan Gerak pada Tari Dhadak Merak Reog Ponorogo. Jurnal Basicedu. Vol.6. No. 4, hal. 5624-5631
Dwi Astuti, I. A. & Bhakti Y. B. (2021). Kajian Etnofisika Pada Tari Piring Sebagai Media Pembelajaran Fisika. Sinasis 2 (1)
Puspatantri Ayu, D. C. (2019) Eksplorasi Tari Pendet Sebagai Media Belajar Dalam Pembelajaran Fisika Berbasis Budaya. (Skripsi Sarjana, Universitas Sanata Dharma Yogyakarta).
Tumangkeng, J., Katuuk, D. A., Pasandaran, S. J., & Lengkong, J. S. (2020). Design and Implementation of Context-Concept of Local Wisdom Machete Production in Science Learning About Energy. International Journal of Advanced Education Research.