DEVELOPING INSTAGRAM APPLICATION-BASED MEDIA TO OPTIMIZE STUDENT LEARNING OUTCOMES OF THE NATURAL SCIENCE EDUCATION DEPARTMENT UNIMA
Main Article Content
Abstract
This study aims to develop an Instagram application-based learning media in the Department of Science Education, State University of Manado. The research started from March 2022 to June 2022, using the Research and Development (R&D) method by Borg & Gall modified with Prof Suparman's MPI model. The results of the study were in the form of science learning media products based on Instagram applications consisting of Instagram accounts, animations, videos, and learning materials. The results of the evaluation media experts with a score of 4.4, material expert validation with a value of 4.6, one-on-one test with a value of 3.2, and small group test with a value of 3.4, after being analyzed as a whole, the value of the product is in the 'very good' category. and worth to use'
Article Details
How to Cite
Mokalu, Y., Wowor, E., & Tumewu, W. (2022). DEVELOPING INSTAGRAM APPLICATION-BASED MEDIA TO OPTIMIZE STUDENT LEARNING OUTCOMES OF THE NATURAL SCIENCE EDUCATION DEPARTMENT UNIMA. SOSCIED, 5(2), 230-237. https://doi.org/10.32531/jsoscied.v5i2.530
Section
Articles

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
LPPM Politeknik Katolik Saint Paul Sorong
References
Abidin, Z., Hudaya, A., & Anjani, D. (2020). Efektivitas pembelajaran jarak jauh pada masa pandemi covid-19. Research and Development Journal of Education, 1(1), 131-146.
Martono, S. M., Wowor, E. C., & Van Harling, V. N. (2022). ANALYSIS OF IMPLEMENTATION OF LEARNING DEVICES DURING THE COVID-19 PANDEMIC ODD SEMESTER 20212022 at CINTA KASIH ELEMENTARY SCHOOL. SOSCIED, 5(1), 45-62.
Sari, R. N., & Siswono, T. Y. E. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Media Sosial Instagram Pada Materi Lingkaran Di SMP. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika Volume, 9(1).
Paat, M., Sutopo, H., & Siregar, N. (2019). Developing a Mobile Multimedia-based Learning Resource on Living of Komodo Dragons. In Proceedings of the 2019 3rd International Conference on Computer Science and Artificial Intelligence (pp. 273-277).
Ayu, N. R., Arthur, R., & Neolaka, A. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran berbasis Komik pada Konstruksi Bangunan. Jurnal Pensil, 8(1), 40-46.
Kuswanto, J. (2020). Media Pembelajaran Berbasis Android Mata Pelajaran Desain Grafis Kelas X. Jurnal Ilmiah Edutic: Pendidikan dan Informatika, 6(2), 78-84.
Siregar, N., Sutopo, H., & Paat, M. (2019). Mobile Multimedia-based Batakologi Learning Model Development. Journal of Mobile Multimedia, 271-288.
Saputra, W. F. (2021). Pemanfaatan instagram sebagai media alternatif ipa dalam masa pembelajaran jarak jauh (pjj). J-KIP (Jurnal Keguruan dan Ilmu Pendidikan), 2(2), 81-90.
Giantika, G. G. (2019). Pemanfaatan blog pribadi di instagram sebagai media komunikasi parenting (studi deskriptif kualitatif akun Instagram@ annisast). Jurnal Komunikasi, 10(1), 1-9.
Abdullah, R. (2017). Pembelajaran dalam perspektif kreativitas guru dalam pemanfaatan media pembelajaran. Lantanida Journal, 4(1), 35-49.
Masykur R, Nofrizal, and Muhamad S. ‘Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Dengan Macromedia Flash’, Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika. vol. 8, No.2, 2017, 177-186. 2017
Paat, M., Sutopo, H., & Siregar, N. (2019, December). Developing a Mobile Multimedia-based Learning Resource on Living of Komodo Dragons. In Proceedings of the 2019 3rd International Conference on Computer Science and Artificial Intelligence (pp. 273-277).
Nugroho, I. R., & Ruwanto, B. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Media Sosial Instagram sebagai Sumber Belajar Mandiri untuk Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar Fisika Siswa Kelas XI SMA. Jurnal Pendidikan Fisika, 6(6), 460-470.
Kembuan, G., Tumbel, F. M., & Paat, M. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di SMP Negeri 1 Poigar. Dunia Edukasi Pendidikan IPA, 1(1), 24-32.
Sara, Y., Paat, M., Lihiang, A., & Taulu, M. L. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Praktikum Biologi Berbasis Multimedia di Era Covid-19 pada Siswa Kelas XI SMA Negeri 2 Tondano. JSPB BIOEDUSAINS, 3(1), 49-58.
Lelamula, M. D., Sasinggala, M., & Paat, M. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Dengan Media Berbasis Power Point di Masa Pandemi Covid 19 terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPA Biologi di SMP. SCIENING: Science Learning Journal, 3(1), 22-27.
Faizah, N. O., Sudatha, I. G. W., & Simamora, A. H. (2020). Pengembangan multimedia pembelajaran IPA untuk meningkatkan hasil belajar. Journal of Education Technology, 4(1), 52-58.
Fitriani, A. A., Ulfa, S., & Adi, E. P. (2020). Pengembangan Video Pembelajaran Animasi Sistem Pernapasan Manusia Sebagai Upaya Mendukung Kebijakan Belajar Di Rumah. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(3), 303-316.
Supartman. M. Atwi. Desain Instruksional. Jakarta. Universitas Terbuka. 2014.
Gall Meredith, Gall Joyce, Borg Walter. Educational Research, 8th ed., Boston, Pearson. 2007.
Suparman, A. (2004). Model Pengembangan Instruksional. Jakarta. Universitas Terbuka
Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung; Alfabeta
Paat, M., Kawuwung, F. R., & Mokalu, Y. B. (2021). Penerapan LKS model pembelajaran berbasis masalah untuk meningkatkan kemampuan berpikir tingkat tinggi SMPN 5 Tondano. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan), 5(2).
Irwandani, I., & Juariyah, S. (2016). Pengembangan media pembelajaran berupa komik fisika berbantuan sosial media instagram sebagai alternatif pembelajaran. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 5(1), 33-42.
Martono, S. M., Wowor, E. C., & Van Harling, V. N. (2022). ANALYSIS OF IMPLEMENTATION OF LEARNING DEVICES DURING THE COVID-19 PANDEMIC ODD SEMESTER 20212022 at CINTA KASIH ELEMENTARY SCHOOL. SOSCIED, 5(1), 45-62.
Sari, R. N., & Siswono, T. Y. E. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Media Sosial Instagram Pada Materi Lingkaran Di SMP. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika Volume, 9(1).
Paat, M., Sutopo, H., & Siregar, N. (2019). Developing a Mobile Multimedia-based Learning Resource on Living of Komodo Dragons. In Proceedings of the 2019 3rd International Conference on Computer Science and Artificial Intelligence (pp. 273-277).
Ayu, N. R., Arthur, R., & Neolaka, A. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran berbasis Komik pada Konstruksi Bangunan. Jurnal Pensil, 8(1), 40-46.
Kuswanto, J. (2020). Media Pembelajaran Berbasis Android Mata Pelajaran Desain Grafis Kelas X. Jurnal Ilmiah Edutic: Pendidikan dan Informatika, 6(2), 78-84.
Siregar, N., Sutopo, H., & Paat, M. (2019). Mobile Multimedia-based Batakologi Learning Model Development. Journal of Mobile Multimedia, 271-288.
Saputra, W. F. (2021). Pemanfaatan instagram sebagai media alternatif ipa dalam masa pembelajaran jarak jauh (pjj). J-KIP (Jurnal Keguruan dan Ilmu Pendidikan), 2(2), 81-90.
Giantika, G. G. (2019). Pemanfaatan blog pribadi di instagram sebagai media komunikasi parenting (studi deskriptif kualitatif akun Instagram@ annisast). Jurnal Komunikasi, 10(1), 1-9.
Abdullah, R. (2017). Pembelajaran dalam perspektif kreativitas guru dalam pemanfaatan media pembelajaran. Lantanida Journal, 4(1), 35-49.
Masykur R, Nofrizal, and Muhamad S. ‘Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Dengan Macromedia Flash’, Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika. vol. 8, No.2, 2017, 177-186. 2017
Paat, M., Sutopo, H., & Siregar, N. (2019, December). Developing a Mobile Multimedia-based Learning Resource on Living of Komodo Dragons. In Proceedings of the 2019 3rd International Conference on Computer Science and Artificial Intelligence (pp. 273-277).
Nugroho, I. R., & Ruwanto, B. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Media Sosial Instagram sebagai Sumber Belajar Mandiri untuk Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar Fisika Siswa Kelas XI SMA. Jurnal Pendidikan Fisika, 6(6), 460-470.
Kembuan, G., Tumbel, F. M., & Paat, M. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di SMP Negeri 1 Poigar. Dunia Edukasi Pendidikan IPA, 1(1), 24-32.
Sara, Y., Paat, M., Lihiang, A., & Taulu, M. L. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Praktikum Biologi Berbasis Multimedia di Era Covid-19 pada Siswa Kelas XI SMA Negeri 2 Tondano. JSPB BIOEDUSAINS, 3(1), 49-58.
Lelamula, M. D., Sasinggala, M., & Paat, M. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Dengan Media Berbasis Power Point di Masa Pandemi Covid 19 terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPA Biologi di SMP. SCIENING: Science Learning Journal, 3(1), 22-27.
Faizah, N. O., Sudatha, I. G. W., & Simamora, A. H. (2020). Pengembangan multimedia pembelajaran IPA untuk meningkatkan hasil belajar. Journal of Education Technology, 4(1), 52-58.
Fitriani, A. A., Ulfa, S., & Adi, E. P. (2020). Pengembangan Video Pembelajaran Animasi Sistem Pernapasan Manusia Sebagai Upaya Mendukung Kebijakan Belajar Di Rumah. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(3), 303-316.
Supartman. M. Atwi. Desain Instruksional. Jakarta. Universitas Terbuka. 2014.
Gall Meredith, Gall Joyce, Borg Walter. Educational Research, 8th ed., Boston, Pearson. 2007.
Suparman, A. (2004). Model Pengembangan Instruksional. Jakarta. Universitas Terbuka
Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung; Alfabeta
Paat, M., Kawuwung, F. R., & Mokalu, Y. B. (2021). Penerapan LKS model pembelajaran berbasis masalah untuk meningkatkan kemampuan berpikir tingkat tinggi SMPN 5 Tondano. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan), 5(2).
Irwandani, I., & Juariyah, S. (2016). Pengembangan media pembelajaran berupa komik fisika berbantuan sosial media instagram sebagai alternatif pembelajaran. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 5(1), 33-42.