IMPLEMENTASI PENGGUNAAN MEDIA GAMBAR TERHADAP MINAT BELAJAR PADA MATA PELAJARAN IPS KELAS IV SD INPRES 9 DURIANKARI KABUPATEN SORONG
Abstract
This research investigates the implementation of picture media in Social Studies (IPS) learning for fourth-grade students at SD Inpres 9 Duriankari, Sorong Regency. The study employed a qualitative approach with field research methods to describe the implementation and its effect on students' learning interest. Data was collected through observation, interviews, and questionnaires. The findings reveal that the use of picture media was systematically planned and implemented, aligning with effective media utilization principles. Picture media effectively visualized abstract concepts, increased student engagement, and positively influenced learning motivation and focus. The integration of picture media with varied teaching methods is recommended to optimize the learning process.
Keywords : Picture Media, Learning Interest, Social Studies, Elementary School, Sorong Regency
References
Dewi, A. C., Firdaus, A., Fauzan, A., Maulani, I., Patila, I., & Almes, A. (2024). Pendidikan Menjadi Pondasi Dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 2(1), 55-63.
Omeri, N. (2015). Pentingnya pendidikan karakter dalam dunia pendidikan. Manajer Pendidikan: Jurnal Ilmiah Manajemen Pendidikan Program Pascasarjana, 9(3).
Tunnisa, Z., & Alwi, N. A. (2024). Pengaruh Pendidikan Pancasila Dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 2(3), 210-217.
Noor, T. (2018). rumusan tujuan pendidikan nasional pasal 3 undang-undang sistem pendidikan nasional No 20 Tahun 2003. Wahana Karya Ilmiah Pendidikan, 2(01).
Khotimah, K. (2019). Pengaruh Efektivitas Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran IPS Kelas VII SMP Negeri 5 Panji Situbondo Semester Genap Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 6(2), 31-37.
Harry, K. D., Adha, H., Lestari, T. D., Sabila, I. H., & Widya, W. (2023). Strategi Pembelajaran Efektif Di SD. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(22), 554-559.
Putri, L. F. E. (2024). Pembelajaran interaktif dalam meningkatkan motivasi belajar siswa sekolah dasar. Idarah Tarbawiyah: Journal of Management in Islamic Education, 5(4), 418-424.
Hasanah, U., Masitoh, S., Dealova, Z. K., Yunus, M., Frimananda, G. R., & Prihantini, P. (2025). FAKTOR PENUNJANG KEBERHASILAN DALAM PROSES PEMBELAJARAN SISWA SEKOLAH DASAR. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 8(1), 1184-1188.
Modouw, J. (2013). Pendidikan dan peradaban Papua: suatu tinjauan kritis transformasi sosial. Bajawa Press.
Ewin, H., & Utami, S. (2013). Pemanfaatan Media Gambar Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 2(9).
Kustandi, C., & Sutjipto, B. (2013). Media Pendidikan Manual dan Digital. Bogor: Ghalia Indonesia.
Sadiman, A. S. (2006). Media Pendidikan pengertian, pengembangan dan pemanfaatannya.
Am, S. (2011). Interaksi dan motivasi belajar mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Slameto. (2010). Belajar dan faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Trianto. (2010). Model Pembelajaran Inovatif-Progresif Konsep, Landasan dan Implementasi Pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana.
Selfiana, D. (2018). KORELASI MINAT BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK DALAM PEMBELAJARAN AQIDAH AKHLAKKELAS IV MIN 5 BANDAR LAMPUNG (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).
Sari, P. (2019). Analisis terhadap kerucut pengalaman Edgar Dale dan keragaman gaya belajar untuk memilih media yang tepat dalam pembelajaran. Mudir: Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(1), 42-57.
Copyright (c) 2025 SOSCIED

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
LPPM Politeknik Katolik Saint Paul Sorong