PENINGKATAN KEAKTIFAN BELAJAR PESERTA DIDIK MELALUI METODE TIME TOKEN MATA PELAJARAN IPS PADA SISWA KELAS IV SD INPRES 53 KABUPATEN SORONG
Main Article Content
Abstract
In learning students tend to be passive. It is very difficult for students to be more active, creative and confident. For example, students do not dare to ask if they do not understand the material explained by the teacher. Low student learning outcomes (70% of students have not met the KKM). This study aims to prove the increase in the activity of students towards learning outcomes through the time token method in Social Studies class IV subjects. The research was conducted at SD Inpres 53, Sorong Regency in May 2023. This research was a quasi-experimental design in the form of a non-equivalent control group design. Data was collected through observation, questionnaires and documentation. Then analyzed using descriptive data analysis techniques. Based on the findings in the research that has been done, the researchers concluded that there was an increase in the activity of students through the time token method for social studies subjects in class IV SD SD Inpres 53, Sorong Regency. Students whose classes are implemented by the time token method are more active in learning than students whose classes are not implemented by the time token method. In addition, student learning outcomes in classes that applied the time token method increased compared to those that did not apply the time token method.
Keywords : time token method, student activity, social studies learning outcomes
Keywords : time token method, student activity, social studies learning outcomes
Article Details
How to Cite
Tutuarima, N., & Souisa, H. (2023). PENINGKATAN KEAKTIFAN BELAJAR PESERTA DIDIK MELALUI METODE TIME TOKEN MATA PELAJARAN IPS PADA SISWA KELAS IV SD INPRES 53 KABUPATEN SORONG. SOSCIED, 6(2), 373-389. https://doi.org/10.32531/jsoscied.v6i2.699
Section
Articles
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
LPPM Politeknik Katolik Saint Paul Sorong
References
Mu’in, F. (2016). Pendidikan Karakter Kontuksi dan Praktik. Yogjakarta: Ar-Ruzz Media
Undang-Undang Sisdiknas Republik Indonesia Undang-Undang No.20 Tahun 2003
Suyono & Harianto. (2014). Belajar dan Pembelajaran Teori dan Konsep Dasar. Bandung: 2014
Suparjono, A. (2009). Cooperative Learning Teori & Aplikasi PAIKEM. Surabaya: Pustaka Pelajar
Trianto. (2010). Model Pembelajaran Terpadu: Konsep, Strategi, dan ImplementasinyaDalam Kurikulum Satuan Tingkat Pendidikan (KTSP). Jakarta: Bumi Aksara
Rahmania. (2016). Meningkatkan Keaktifan Siswa Melalui Model Student Falicition. Sinjai: Institut Agama Islam Muhammadiyah Sinjai
Silberman, M. L. (2009). Active Learning 101 Cara Belajar Siswa Aktif. Bandung: Nusa Media
Sadirman. (2008). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali pers
Yasin, M. (2007). Kiat Mempelajarkan Siswa. Jakarta: Persada Prees dan Center For Learning Innovation
Iriyanto. A. (2011). Pendidikan Sebagai Investasi dalam Pembangunan Suatu Bangsa. Jakarta: Kencana Prenada Media Group
Subroto, S. (2010). Beberapa Aspek Dasar Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta
Slavin. (2010). Belajar dan Pembelajaran Teori dan Konsep Dasar. Jakarta: Bumi Aksara
Suparjono, A. (2011). Comperative Learning Teori & Aplikasi Paikem. Yogyakarta
Sumantri, M. S. (2005). Strategi Pembelajaran: Teori dan Praktik di Tingkat Pendidikan Dasar. Jakarta: Rajawali Pers
Uno, H. B. (2011). Belajar dengan Pendekatan Paikem. Jakarta: Bumi Aksara
Tohrin. (2011). Psikologi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Rajawali Pers
Rianto, Y. (2014). Paradigma Baru Pembelajaran. Jakarta: Kencana
Dahar, R. W. (2011). Teori-Teori Belajar & Pembelajaran. Jakarta: Penerbit Erlangga
Gagne, dkk. (2012). Strategi Pembelajaran: Teori dan Praktik di Tingkat Pendidikan Dasar. Jakarta: Rajawali Pers
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: PT Alfabet
Loewen, S., dan Plonsky, L. (2016). An A-Z of applied linguistics research methods. London: Bloomsburry Publishing
Lazim, A. (2018). Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar IPS Materi Pengertian Ruang Dan Interaksi Antar Ruang dengan Metode Time Token pada Siswa Kelas VII A SMPN 3 Praya Tengah Tahun Pelajaran 2016/2017. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan), 2(1).
Siregar, R. (2018). Meningkatkan Kemampuan Mengemukakan Pendapat Siswa Menggunakan Model Time Token Pembelajaran IPS Kelas V Sekolah Dasar. Meningkatkan Kemampuan Mengemukakan Pendapat Siswa Menggunakan Model Time Token Pembelajaran IPS Kelas V Sekolah Dasar.
Pramana, I. P. Y., dan Suarjana, I. M. (2018). Pengaruh model pembelajaran time token berbantuan media video terhadap hasil belajar IPA kelas V SD. Journal of Education Technology, 2(4), 137-144.
Patonah, R., dan Suitela, A. P. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Dengan Metode Time Token. Jurnal Edukasi (Ekonomi, Pendidikan dan Akuntansi), 8(1), 15-26.
Undang-Undang Sisdiknas Republik Indonesia Undang-Undang No.20 Tahun 2003
Suyono & Harianto. (2014). Belajar dan Pembelajaran Teori dan Konsep Dasar. Bandung: 2014
Suparjono, A. (2009). Cooperative Learning Teori & Aplikasi PAIKEM. Surabaya: Pustaka Pelajar
Trianto. (2010). Model Pembelajaran Terpadu: Konsep, Strategi, dan ImplementasinyaDalam Kurikulum Satuan Tingkat Pendidikan (KTSP). Jakarta: Bumi Aksara
Rahmania. (2016). Meningkatkan Keaktifan Siswa Melalui Model Student Falicition. Sinjai: Institut Agama Islam Muhammadiyah Sinjai
Silberman, M. L. (2009). Active Learning 101 Cara Belajar Siswa Aktif. Bandung: Nusa Media
Sadirman. (2008). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali pers
Yasin, M. (2007). Kiat Mempelajarkan Siswa. Jakarta: Persada Prees dan Center For Learning Innovation
Iriyanto. A. (2011). Pendidikan Sebagai Investasi dalam Pembangunan Suatu Bangsa. Jakarta: Kencana Prenada Media Group
Subroto, S. (2010). Beberapa Aspek Dasar Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta
Slavin. (2010). Belajar dan Pembelajaran Teori dan Konsep Dasar. Jakarta: Bumi Aksara
Suparjono, A. (2011). Comperative Learning Teori & Aplikasi Paikem. Yogyakarta
Sumantri, M. S. (2005). Strategi Pembelajaran: Teori dan Praktik di Tingkat Pendidikan Dasar. Jakarta: Rajawali Pers
Uno, H. B. (2011). Belajar dengan Pendekatan Paikem. Jakarta: Bumi Aksara
Tohrin. (2011). Psikologi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Rajawali Pers
Rianto, Y. (2014). Paradigma Baru Pembelajaran. Jakarta: Kencana
Dahar, R. W. (2011). Teori-Teori Belajar & Pembelajaran. Jakarta: Penerbit Erlangga
Gagne, dkk. (2012). Strategi Pembelajaran: Teori dan Praktik di Tingkat Pendidikan Dasar. Jakarta: Rajawali Pers
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: PT Alfabet
Loewen, S., dan Plonsky, L. (2016). An A-Z of applied linguistics research methods. London: Bloomsburry Publishing
Lazim, A. (2018). Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar IPS Materi Pengertian Ruang Dan Interaksi Antar Ruang dengan Metode Time Token pada Siswa Kelas VII A SMPN 3 Praya Tengah Tahun Pelajaran 2016/2017. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan), 2(1).
Siregar, R. (2018). Meningkatkan Kemampuan Mengemukakan Pendapat Siswa Menggunakan Model Time Token Pembelajaran IPS Kelas V Sekolah Dasar. Meningkatkan Kemampuan Mengemukakan Pendapat Siswa Menggunakan Model Time Token Pembelajaran IPS Kelas V Sekolah Dasar.
Pramana, I. P. Y., dan Suarjana, I. M. (2018). Pengaruh model pembelajaran time token berbantuan media video terhadap hasil belajar IPA kelas V SD. Journal of Education Technology, 2(4), 137-144.
Patonah, R., dan Suitela, A. P. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Dengan Metode Time Token. Jurnal Edukasi (Ekonomi, Pendidikan dan Akuntansi), 8(1), 15-26.