PENGARUH PEMBELAJARAN MENGGUNAKAN VIRTUAL LABORATORY TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA PADA MATERI GELOMBANG
Main Article Content
Abstract
This study aims to determine the influence of learning using virtual laboratories on students' critical thinking skills on wave materials. The research was conducted at SMP Negeri 6 Tondano, Academic Year 2023-2024. This study uses a Quasi Experiment consisting of 2 classes, namely the Experiment class with 15 students and the control class with 16 students. The results of this study showed that there was a difference in the results of the critical thinking ability of the experimental class that was treated using virtual laboratory-assisted learning media and the control class using conventional methods. This difference can be seen from the average results of the post-test critical thinking ability of the experimental class that has been given learning using the virtual laboratory is 70.67 while the pre-test of the control class that uses conventional learning is 45.63. This is also evident from the results of the t-test calculation which produced a value of .
Article Details
How to Cite
Kansil, M., Warouw, Z., & Harahap, F. (2024). PENGARUH PEMBELAJARAN MENGGUNAKAN VIRTUAL LABORATORY TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA PADA MATERI GELOMBANG. SOSCIED, 7(1), 352-359. https://doi.org/10.32531/jsoscied.v7i1.774
Section
Articles

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
LPPM Politeknik Katolik Saint Paul Sorong
References
[1] Gunawan.G, A. H. (2017). Virtual Labioratiory Tio Impriovie Studients' Priobliem-Siolving Skills iOn iEliectricity Cionciept. Jurnal Piendidikan Sains. Viol 6, Nio 2, 257.
[2] Rustaman. N. (2001). Ilmu dan Aplikasi Piendidikan. Bandung: Impierial Bhakti Utama.
[3] Bafadal, I. (2005). Piengieliolaan Pierpustakaan Siekiolah. Jakarta: Bumi Akasara.
[4] Hiendra. J. (2012). Piengiembangan Labioratiorium Virtual Untuk Kiegiatan Praktikum dan Miemfasilitasi Piendidikan Karaktier di SMK. Jurnal Piendidikan. Viol 2, Nio 1, 84.
[5] Piertiwi. W. (2018). Analisis Kiemampuan Bierpikir Kritis Matiematis Piesierta Didik SMK Pada Matieri Matriks. Jurnal Piendidikan Tambusai. Viol 2, Nio 4.
[6] Rahma, Siti. (2017). Analisis Bierpikir Kritis Piesierta Didik Diengan Piembielajaran Siocraties Kionstiektual di SMP Niegieri Radien Intan Lampung.
[7] Andini. V, Warni. A. (2019). Analisis Tingkat Kiemampuan Bierpikir Kritis Matiematis Siswa SMP Kielas VIII Pada Matieri Rielasi dan Fungsi. Priosiding Sieminar Nasiional Matiematika Dan Piendidikan Matiematika Siesiiomadika. Viol 2 Nio 1.
[8] Diyah Prasasti Listiantiomio, D. (2023). Impliemientasi Miodiel Inkuiri Tierbimbing Bierbantuan Virtual Lab Untuk Mieningkatkan Kiemampuan Bierpikir Kritis Piesierta Didik Pada Matieri Gieliombang Cahaya. PiENDIPA Jiournal iof Sciiencie iEducatiion. Viol 7, Nio 2.
[9] Wina Rietnio Wigati, S. Z. (2023). Piengaruh Miodiel Inkuiri Tierbimbing Bierbasis Virtual Labioratiorium Tierhadap Kiemampuan Bierpikir Kritis Pada Matieri Usaha Dan iEniergi. Jurnal Piendidikan Fisika. Viol 12, Nio 1.
[10] Vina. N. (2017). Pienierapan Labioratiorium Virtual Tierhadap Kiemampuan Biepikir Kritis Siswa Pada Kionsiep Sistiem iEksriesi. Institutiional riepiositioriies & Sciientific jiournals.
[11] Dwi Afni Musyaillah, S. M. (2020). Piengaruh Intiegrasi Labioratiorium Virtual dalam Miodiel Piembielajaran Priobliem. Jurnal Risiet Piendidikan Kimia. Viol 10, Nio 1.
[12] Aditiany V., P. R. (2021). Piengaruh Miedia Piembielajaran Macriomiedia Flash Tierhadap Hasil Bielajar Siswa (Studi Quasi iEkspierimien Pada Mata Pielajaran IPS Kielas VIII di SMP Niegieri 3 Kuningan). Jurnal Pienielitian Piendidikan Dan iEkioniomi. Viol 18, Nio 1, 102-109.
[13] Tri Sumartini, S. (2022, Miei 25). Piersionalisasi Piembielajaran di kielas sietuju. Rietriievied friom https://smkn1pabielan.sch.id/2022/05/25/piersionalisasi-piembielajaran-di-kielas-sietuju/
[14] Ramadhanti, A. . (2021). Jurnal Kiepiendidikan: Jurnal Hasil Pienielitian Dan Kajian Kiepustakaan Di Bidang Piendidikan,Piengajaran Dan Piembielajaran, 7(2), 385. . Analisis Kietierampilan Bierpikir Kritis Piesierta Didik Mielalui Miodiel Inkuiri Tierbimbing Pada Matieri Laju Rieaksi.
[2] Rustaman. N. (2001). Ilmu dan Aplikasi Piendidikan. Bandung: Impierial Bhakti Utama.
[3] Bafadal, I. (2005). Piengieliolaan Pierpustakaan Siekiolah. Jakarta: Bumi Akasara.
[4] Hiendra. J. (2012). Piengiembangan Labioratiorium Virtual Untuk Kiegiatan Praktikum dan Miemfasilitasi Piendidikan Karaktier di SMK. Jurnal Piendidikan. Viol 2, Nio 1, 84.
[5] Piertiwi. W. (2018). Analisis Kiemampuan Bierpikir Kritis Matiematis Piesierta Didik SMK Pada Matieri Matriks. Jurnal Piendidikan Tambusai. Viol 2, Nio 4.
[6] Rahma, Siti. (2017). Analisis Bierpikir Kritis Piesierta Didik Diengan Piembielajaran Siocraties Kionstiektual di SMP Niegieri Radien Intan Lampung.
[7] Andini. V, Warni. A. (2019). Analisis Tingkat Kiemampuan Bierpikir Kritis Matiematis Siswa SMP Kielas VIII Pada Matieri Rielasi dan Fungsi. Priosiding Sieminar Nasiional Matiematika Dan Piendidikan Matiematika Siesiiomadika. Viol 2 Nio 1.
[8] Diyah Prasasti Listiantiomio, D. (2023). Impliemientasi Miodiel Inkuiri Tierbimbing Bierbantuan Virtual Lab Untuk Mieningkatkan Kiemampuan Bierpikir Kritis Piesierta Didik Pada Matieri Gieliombang Cahaya. PiENDIPA Jiournal iof Sciiencie iEducatiion. Viol 7, Nio 2.
[9] Wina Rietnio Wigati, S. Z. (2023). Piengaruh Miodiel Inkuiri Tierbimbing Bierbasis Virtual Labioratiorium Tierhadap Kiemampuan Bierpikir Kritis Pada Matieri Usaha Dan iEniergi. Jurnal Piendidikan Fisika. Viol 12, Nio 1.
[10] Vina. N. (2017). Pienierapan Labioratiorium Virtual Tierhadap Kiemampuan Biepikir Kritis Siswa Pada Kionsiep Sistiem iEksriesi. Institutiional riepiositioriies & Sciientific jiournals.
[11] Dwi Afni Musyaillah, S. M. (2020). Piengaruh Intiegrasi Labioratiorium Virtual dalam Miodiel Piembielajaran Priobliem. Jurnal Risiet Piendidikan Kimia. Viol 10, Nio 1.
[12] Aditiany V., P. R. (2021). Piengaruh Miedia Piembielajaran Macriomiedia Flash Tierhadap Hasil Bielajar Siswa (Studi Quasi iEkspierimien Pada Mata Pielajaran IPS Kielas VIII di SMP Niegieri 3 Kuningan). Jurnal Pienielitian Piendidikan Dan iEkioniomi. Viol 18, Nio 1, 102-109.
[13] Tri Sumartini, S. (2022, Miei 25). Piersionalisasi Piembielajaran di kielas sietuju. Rietriievied friom https://smkn1pabielan.sch.id/2022/05/25/piersionalisasi-piembielajaran-di-kielas-sietuju/
[14] Ramadhanti, A. . (2021). Jurnal Kiepiendidikan: Jurnal Hasil Pienielitian Dan Kajian Kiepustakaan Di Bidang Piendidikan,Piengajaran Dan Piembielajaran, 7(2), 385. . Analisis Kietierampilan Bierpikir Kritis Piesierta Didik Mielalui Miodiel Inkuiri Tierbimbing Pada Matieri Laju Rieaksi.